Teollisuusyrityksen asiakasrajapinnan palveluiden sähköistäminen
Kuitunen, Petri (2022)
Kuitunen, Petri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101821342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101821342
Tiivistelmä
Palveluiden sähköistyminen ja käytössä oleva lähes rajaton datamassa luovat uusia vaihtoehtoja asiakkaille tarjottaviin palvelukokonaisuuksiin. Fyysisistä tapaamisista on siirrytty etäpalavereihin ja yritysten tarjoamat palvelut pystytään tuomaan lähemmäs asiakasta. Verkon välityksellä toimivat sovellukset, laajat tietokannat sekä älykkäät tietotekniset ratkaisut mahdollistavat palveluiden sujuvan käyttämisen omalta työpisteeltä käsin. Yrityksien tarvitsemat palvelut voivat olla saatavilla vain muutaman klikkauksen päässä, milloin ja missä tahansa.
Tämän työn aiheena on selvittää ekosysteemialustan tai vastaavan sähköisen palvelualustan luomia mahdollisuuksia asiakasrajapinnan palveluiden parantamiseksi teollisuuden alan yrityksessä. Työn tarkoitus on arvioida kohdeyrityksen nykyisten asiakkaiden mielenkiintoa ekosysteemialustaa kohtaan sekä samalla kerätä asiakkaiden kehitysehdotuksia alustan tarjoamista palveluista joko nykyisiin ongelmakohtiin peilaten tai uusia ratkaisuja hakien. Työn tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia ekosysteemialustan investointipäätöksen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimuksellisena lähestymistapana toimi tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu, jossa työn kohdeyrityksen asiakkailta kerättiin tietoa asiakasrajapinnan nykyisestä tasosta, koetuista ongelmakohdista sekä kehitysideoista. Näistä muodostettiin johtopäätökset nykyisestä asiakasrajapinnan toiminnan tasosta sekä muodostettiin kehitysideoita palveluiden sähköistämiseksi.
Työn tuloksena esitetään sähköisen palvelun malleja ja sovellustyökaluja, joiden avulla nykyistä asiakasrajapintaa voitaisiin kehittää automaattisempaan ja reaaliaikaiseen suuntaan tarjoten kohdeyrityksen asiakkaille paremmin heidän tarpeitaan vastaavia palveluita. Työssä tuodaan näkyväksi nykyisessä palvelumallissa havaitut ongelmakohdat sekä sähköisten alustojen tarjoamat ratkaisuehdotukset näiden korjaamiseksi. Vaikka opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona kohdeorganisaatioon, sen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi myös muissa vastaavissa organisaatioissa.
Tämän työn aiheena on selvittää ekosysteemialustan tai vastaavan sähköisen palvelualustan luomia mahdollisuuksia asiakasrajapinnan palveluiden parantamiseksi teollisuuden alan yrityksessä. Työn tarkoitus on arvioida kohdeyrityksen nykyisten asiakkaiden mielenkiintoa ekosysteemialustaa kohtaan sekä samalla kerätä asiakkaiden kehitysehdotuksia alustan tarjoamista palveluista joko nykyisiin ongelmakohtiin peilaten tai uusia ratkaisuja hakien. Työn tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia ekosysteemialustan investointipäätöksen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimuksellisena lähestymistapana toimi tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu, jossa työn kohdeyrityksen asiakkailta kerättiin tietoa asiakasrajapinnan nykyisestä tasosta, koetuista ongelmakohdista sekä kehitysideoista. Näistä muodostettiin johtopäätökset nykyisestä asiakasrajapinnan toiminnan tasosta sekä muodostettiin kehitysideoita palveluiden sähköistämiseksi.
Työn tuloksena esitetään sähköisen palvelun malleja ja sovellustyökaluja, joiden avulla nykyistä asiakasrajapintaa voitaisiin kehittää automaattisempaan ja reaaliaikaiseen suuntaan tarjoten kohdeyrityksen asiakkaille paremmin heidän tarpeitaan vastaavia palveluita. Työssä tuodaan näkyväksi nykyisessä palvelumallissa havaitut ongelmakohdat sekä sähköisten alustojen tarjoamat ratkaisuehdotukset näiden korjaamiseksi. Vaikka opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona kohdeorganisaatioon, sen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi myös muissa vastaavissa organisaatioissa.