Lasten ja nuorten arviointimenetelmiä taidoista, osallisuudesta ja merkityksellisyydestä
Kiviniemi, Venla; Peltomaa, Juha Miguel (2022)
Kiviniemi, Venla
Peltomaa, Juha Miguel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621280
Tiivistelmä
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin yksityiselle toimintaterapiayritykselle.
Toimintaterapian kentältä löytyy monia arviointimenetelmiä, joita voi hyödyntää kuntoutuksessa. Haasteena toimintaterapeutilla on löytää asiakkaalleen sopiva ja luotettava menetelmä kaikkien arviointimenetelmien joukosta. Tutkimuksellinen kehittämistyö lähti käyntiin toimeksiantajan tarpeesta löytää 9–18-vuotiaille lapsille ja nuorille luotettavia arviointimenetelmiä toimintaterapian toteutukseen.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli löytää näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä 9–18-vuotiaille toimintataidoista, osallisuudesta ja merkityksellisyydestä, sekä tarkastella löydettyjen arviointimenetelmien luotettavuutta ja käytettävyyttä käytännön työssä. Toimeksiantajalle oli tarkoitus löytää käyttöön 1–3 arviointimenetelmää, jotka olisivat näyttöön perustuvia ja mittaavat toimintataitoja, osallisuutta tai merkityksellisyyttä suhteessa toimintaan.
Tutkimuksellinen kehittämistyö tapahtui kolmen kierroksen aikana, ja jokaisella kierroksella toimeksiantaja karsi arviointimenetelmiä vähemmäksi arviomenetelmistä annettujen tietojen perusteella. Mitä pidemmälle prosessi eteni, sitä vähemmän arviointimenetelmiä oli tarkasteltavana ja sitä tarkempaa tietoa arviointimenetelmistä kerättiin.
Prosessin tuloksena löytyi kolme toimeksiantajalle sopivinta arviointimenetelmää: CAPE, COSA ja SCOPE. Näiden kolmen arviointimenetelmän esittelystä tehtiin toimeksiantajalle erillinen tiedosto. The research-based development study was made for a private occupational therapy company.
There are many assessment methods In the field of occupational therapy that can be used in the rehabilitation. The challenge for the occupational therapist is to find suitable and reliable assessment method among all the method options. The research-based development study started from an employer´s need
to find evidence-based assessment methods in occupational therapy for 9 to 18-year-old children and youth.
The purpose of the research-based development study was to find reliable and evidence-based assessment methods for 9 to 18-years-old about skills, participation and meaningfulness. Additionally, the study was used to examine how evidence based and usable are these assessment methods. The objective of this thesis was to find one to three assessment methods for the employer which would be evidence-based and would measure skills, participation and meaningfulness in relation to the occupation.
The research-based development study took place during three cycles. In every cycle the employer eliminated some assessment methods based on the information provided. As the study proceeded the amount of assessment methods to be reviewed decreased and the information provided to the employer was more detailed.
As a result of the research, three most suitable evaluation methods for the employer were found: CAPE, COSA and SCOPE. For the presentation of these three assessment methods a separate document was made.
Toimintaterapian kentältä löytyy monia arviointimenetelmiä, joita voi hyödyntää kuntoutuksessa. Haasteena toimintaterapeutilla on löytää asiakkaalleen sopiva ja luotettava menetelmä kaikkien arviointimenetelmien joukosta. Tutkimuksellinen kehittämistyö lähti käyntiin toimeksiantajan tarpeesta löytää 9–18-vuotiaille lapsille ja nuorille luotettavia arviointimenetelmiä toimintaterapian toteutukseen.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli löytää näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä 9–18-vuotiaille toimintataidoista, osallisuudesta ja merkityksellisyydestä, sekä tarkastella löydettyjen arviointimenetelmien luotettavuutta ja käytettävyyttä käytännön työssä. Toimeksiantajalle oli tarkoitus löytää käyttöön 1–3 arviointimenetelmää, jotka olisivat näyttöön perustuvia ja mittaavat toimintataitoja, osallisuutta tai merkityksellisyyttä suhteessa toimintaan.
Tutkimuksellinen kehittämistyö tapahtui kolmen kierroksen aikana, ja jokaisella kierroksella toimeksiantaja karsi arviointimenetelmiä vähemmäksi arviomenetelmistä annettujen tietojen perusteella. Mitä pidemmälle prosessi eteni, sitä vähemmän arviointimenetelmiä oli tarkasteltavana ja sitä tarkempaa tietoa arviointimenetelmistä kerättiin.
Prosessin tuloksena löytyi kolme toimeksiantajalle sopivinta arviointimenetelmää: CAPE, COSA ja SCOPE. Näiden kolmen arviointimenetelmän esittelystä tehtiin toimeksiantajalle erillinen tiedosto.
There are many assessment methods In the field of occupational therapy that can be used in the rehabilitation. The challenge for the occupational therapist is to find suitable and reliable assessment method among all the method options. The research-based development study started from an employer´s need
to find evidence-based assessment methods in occupational therapy for 9 to 18-year-old children and youth.
The purpose of the research-based development study was to find reliable and evidence-based assessment methods for 9 to 18-years-old about skills, participation and meaningfulness. Additionally, the study was used to examine how evidence based and usable are these assessment methods. The objective of this thesis was to find one to three assessment methods for the employer which would be evidence-based and would measure skills, participation and meaningfulness in relation to the occupation.
The research-based development study took place during three cycles. In every cycle the employer eliminated some assessment methods based on the information provided. As the study proceeded the amount of assessment methods to be reviewed decreased and the information provided to the employer was more detailed.
As a result of the research, three most suitable evaluation methods for the employer were found: CAPE, COSA and SCOPE. For the presentation of these three assessment methods a separate document was made.