Alakouluikäisen lapsen sekä perheen preoperatiivinen ohjaus päiväkirurgisessa hoitotyössä
Sinkko, Tiina; Toiviainen, Vilma (2022)
Sinkko, Tiina
Toiviainen, Vilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101521261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101521261
Tiivistelmä
Lasten kirurgisia toimenpiteitä pyritään yhä enemmän toteuttamaan päiväkirurgisesti. Sairaalaolosuhteet ja tietämättömyys toimenpiteestä luovat lapselle ja perheelle pelkoa ja jännitystä. Preoperatiivisessa ohjauksessa tulee huomioida perheen merkitys, sillä päiväkirurgisen hoidon lisäännyttyä vastuu lapsen postoperatiivisesta hoidosta siirtyy yhä enemmän vanhemmille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata laadukasta preoperatiivista ohjausta, jossa huomioitiin myös lapsen perhe. Tavoitteena oli, että sairaanhoitajat voivat kehittää preoperatiivista osaamistaan ja perheet voivat hyödyntää opinnäytetyötä valmistautuessaan lapsen päiväkirurgiseen toimenpiteeseen. Laadukkaan preoperatiivisen ohjauksen merkitystä tarkasteltiin opinnäytetyössä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tutkimusmenetelmää käyttäen.
Tutkimusten tiedon haku suoritettiin suomalaisesta Medic tietokannasta sekä kansainvälisistä tietokannoista CINAHL, Google Scholar sekä Janetin kansainvälisten artikkelien haku. Valitut aineistot perustuivat aiemmin määriteltyihin hakusanoihin sekä sisäänotto- ja poissulkukriteereihin. Lopulliseen opinnäytetyöhön valikoitui kymmenen tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan leikkausta edeltävällä ohjauksella on merkittävä rooli lapsen pelkojen ja vanhempien ahdistuksen lieventämiseen. Laadukkaalla preoperatiivisella ohjauksella voidaan tehostaa hoitoprosessiin tyytyväisyyttä. Lapsen preoperatiiviseen ohjaukseen on kehitetty monia eri menetelmiä, kuten leikkejä, sovelluksia, pelejä ja kirjoja.
Johtopäätöksenä todettiin, että sairaanhoitajien tulee panostaa lapsen ja perheen preoperatiiviseen ohjaukseen. Ohjaus tulee toteuttaa lapsen ikä, kognitiivinen kehitys ja aiemmat leikkauskokemukset huomioiden. Vanhemmat tulee ottaa aktiivisesti mukaan ohjaukseen. Ohjausta tulee toteuttaa toiminnallisia keinoja käyttäen, lapsen ja perheen edut huomioiden.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata laadukasta preoperatiivista ohjausta, jossa huomioitiin myös lapsen perhe. Tavoitteena oli, että sairaanhoitajat voivat kehittää preoperatiivista osaamistaan ja perheet voivat hyödyntää opinnäytetyötä valmistautuessaan lapsen päiväkirurgiseen toimenpiteeseen. Laadukkaan preoperatiivisen ohjauksen merkitystä tarkasteltiin opinnäytetyössä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tutkimusmenetelmää käyttäen.
Tutkimusten tiedon haku suoritettiin suomalaisesta Medic tietokannasta sekä kansainvälisistä tietokannoista CINAHL, Google Scholar sekä Janetin kansainvälisten artikkelien haku. Valitut aineistot perustuivat aiemmin määriteltyihin hakusanoihin sekä sisäänotto- ja poissulkukriteereihin. Lopulliseen opinnäytetyöhön valikoitui kymmenen tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan leikkausta edeltävällä ohjauksella on merkittävä rooli lapsen pelkojen ja vanhempien ahdistuksen lieventämiseen. Laadukkaalla preoperatiivisella ohjauksella voidaan tehostaa hoitoprosessiin tyytyväisyyttä. Lapsen preoperatiiviseen ohjaukseen on kehitetty monia eri menetelmiä, kuten leikkejä, sovelluksia, pelejä ja kirjoja.
Johtopäätöksenä todettiin, että sairaanhoitajien tulee panostaa lapsen ja perheen preoperatiiviseen ohjaukseen. Ohjaus tulee toteuttaa lapsen ikä, kognitiivinen kehitys ja aiemmat leikkauskokemukset huomioiden. Vanhemmat tulee ottaa aktiivisesti mukaan ohjaukseen. Ohjausta tulee toteuttaa toiminnallisia keinoja käyttäen, lapsen ja perheen edut huomioiden.