Toimintaterapeuttien kokemuksia mindfulness-harjoitusten käytöstä ADHD-oireisten lasten toimintaterapiassa: laadullinen tutkimus
Manninen, Annika (2022)
Manninen, Annika
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321201
Tiivistelmä
Suomessa noin 4–7 prosenttia 6–18-vuotiaista lapsista kärsii aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä (ADHD). Lasten ja nuorten ADHD:n hoidossa ja kuntoutuksessa tärkeässä roolissa ovat niin lääkehoito kuin psykososiaaliset tuki- ja hoitomuodot, kuten toimintaterapia. Toimintaterapiassa pyritään mahdollistamaan lapselle merkityksellinen ja sujuva arki terapeuttisin keinoin ja menetelmin. Yhdeksi toimivaksi menetelmäksi ADHD-oireisten lasten kanssa on näyttäytynyt mindfulness-harjoitukset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla toimintaterapeuttien kokemuksia mindfulness-harjoitusten käytöstä alle 16-vuotiaiden ADHD-oireisten lasten toimintaterapiassa. Tarkoituksena oli tuoda näkyväksi toimintaterapeuttien käytännön kokemuksia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Laadullisen tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: millaisia mindfulness-harjoituksia toimintaterapeutit käyttävät alle 16-vuotiaiden ADHD-lasten toimintaterapiassa, millaisia hyötyjä ja haittoja mindfulness-harjoitusten käytöstä on noussut esille sekä missä toimintaterapiaprosessin vaiheessa toimintaterapeutit ovat käyttäneet mindfulness-harjoituksia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joihin osallistuivat kolme ADHD-lasten kanssa työskentelevää vapaaehtoista toimintaterapeuttia. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimintaterapeutit käyttävät monipuolisesti mindfulness-harjoituksia ADHD-oireisten lasten toimintaterapiassa. Tuloksista kävi ilmi, että toimintaterapeutit käyttävät niin muodollisia kuin epämuodollisia mindfulness-harjoitteita. Muodollisista mindfulness-harjoitteista etenkin valmiit ja toiminnalliset mindfulness-harjoitukset olivat käytössä toimintaterapeuttien työkaluina. Myös epämuodollisia mindfulness-harjoituksia toteutettiin muun muassa tuomalla mindfulness-elementtejä toiminnan yhteyteen. Tulosten mukaan mindfulness-harjoitusten käytöstä toimintaterapiassa on noussut esiin runsaasti hyötyjä ja joitakin haasteita. Tuloksista selvisi, että toimintaterapeutit käyttivät mindfulness-harjoituksia toimintaterapiaprosessin arviointi-, tavoitteen asettamisen, interventio- ja uudelleen arvioinnin vaiheessa. Etenkin interventiovaiheessa mindfulness-harjoitusten käyttö oli tavallista.
ADHD-lapsen toimintakyvyn tukemisessa psykososiaaliset hoitomuodot ovat usein yhtä tärkeitä kuin lääkehoito. Niin keskittymiskyvyn, aktiivisuuden ja tarkkaavuuden kuin myös tunteiden säätelyn haasteiden tukemisessa, mindfulness-harjoitukset ovat monelle ADHD-lapselle toimiva tapa rauhoittua ja kehittää sekä kognitiivisia valmiuksia että psyykkisiä taitoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla toimintaterapeuttien kokemuksia mindfulness-harjoitusten käytöstä alle 16-vuotiaiden ADHD-oireisten lasten toimintaterapiassa. Tarkoituksena oli tuoda näkyväksi toimintaterapeuttien käytännön kokemuksia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Laadullisen tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: millaisia mindfulness-harjoituksia toimintaterapeutit käyttävät alle 16-vuotiaiden ADHD-lasten toimintaterapiassa, millaisia hyötyjä ja haittoja mindfulness-harjoitusten käytöstä on noussut esille sekä missä toimintaterapiaprosessin vaiheessa toimintaterapeutit ovat käyttäneet mindfulness-harjoituksia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joihin osallistuivat kolme ADHD-lasten kanssa työskentelevää vapaaehtoista toimintaterapeuttia. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimintaterapeutit käyttävät monipuolisesti mindfulness-harjoituksia ADHD-oireisten lasten toimintaterapiassa. Tuloksista kävi ilmi, että toimintaterapeutit käyttävät niin muodollisia kuin epämuodollisia mindfulness-harjoitteita. Muodollisista mindfulness-harjoitteista etenkin valmiit ja toiminnalliset mindfulness-harjoitukset olivat käytössä toimintaterapeuttien työkaluina. Myös epämuodollisia mindfulness-harjoituksia toteutettiin muun muassa tuomalla mindfulness-elementtejä toiminnan yhteyteen. Tulosten mukaan mindfulness-harjoitusten käytöstä toimintaterapiassa on noussut esiin runsaasti hyötyjä ja joitakin haasteita. Tuloksista selvisi, että toimintaterapeutit käyttivät mindfulness-harjoituksia toimintaterapiaprosessin arviointi-, tavoitteen asettamisen, interventio- ja uudelleen arvioinnin vaiheessa. Etenkin interventiovaiheessa mindfulness-harjoitusten käyttö oli tavallista.
ADHD-lapsen toimintakyvyn tukemisessa psykososiaaliset hoitomuodot ovat usein yhtä tärkeitä kuin lääkehoito. Niin keskittymiskyvyn, aktiivisuuden ja tarkkaavuuden kuin myös tunteiden säätelyn haasteiden tukemisessa, mindfulness-harjoitukset ovat monelle ADHD-lapselle toimiva tapa rauhoittua ja kehittää sekä kognitiivisia valmiuksia että psyykkisiä taitoja.