Päihdeasiakkaan kohdatuksi tulemisen kokemukset A-klinikka Oy:n kuntoutusyhteisössä
Axelsson, Jessika; Mäkipää, Sara (2022)
Axelsson, Jessika
Mäkipää, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021490
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päihdeasiakkaiden kohdatuksi tulemisen kokemuksia. Tavoitteena oli saada tietoa A-klinikka Oy:n päihdekuntoutuksessa olevilta asiakkailta kohtaamisista ja heidän saamasta hoidosta.
Opinnäytetyön tilaajana toimi A-klinikka Oy. Aihe sai alkunsa toisen opinnäytetyötä tekevän opiskelijan harjoittelujaksosta, jossa asiakkaat toivat ilmi huonoja kohtaamistilanteita muissa terveydenhuoltopalveluissa. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee yleisen riippuvuuden kehityksen, päihdeasiakkaan kohtaamisen merkityksen ja päihdehoitotyön kuntoutuksen näkökulmasta. Lähteinä on käytetty laajasti eri kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa vastauksia haettiin kolmeen suurempaan tutkimusongelmaan kyselylomakkeen avulla, jossa oli yhteensä kymmenen erilaista kysymystä. Tutkimusongelmat olivat, Miten päihdeasiakkaat tulevat kohdatuiksi A-klinikka Oy:n palveluissa, Miten kohtaamistilanteissa toteutuvat eettiset periaatteet ja Mitkä tekijät asiakkaan kokemuksen mukaan auttavat kuntoutusjakson aikana.
Tuloksia tarkasteltiin teoreettisesta näkökulmasta ja aineistosta nousseista kategorioista. Tuloksista nousivat esiin eettiset periaatteet ja päihdeasiakkaan erilaiset tuen tarpeet. Tutkimukseen vastaaminen oli täysin vapaaehtoista, ja vastauksia saatiinkin vain kolme toivotun kymmenen sijasta.
Vastauksia saatiin tutkimusongelmiin kattavasti, vaikka aineiston määrä ei vastannut sitä määrää, jota ensin odotettiin. Tilaajan toiveesta tutkittiin myös, mitkä asiat auttavat hoidon aikana. Tähän saatiin hyvin konkreettisesti vastauksia tuen merkityksestä niin vertaistuesta kuin hoitajilta saadusta tuesta. Saatiin niin positiivisia kuin negatiivisia vastauksia erilaisista kohtaamistilanteista. Esimerkiksi aineistosta nousi esiin jopa ylemmyyden tunnetta asiakkaita kohtaan.
Opinnäytetyön tilaajana toimi A-klinikka Oy. Aihe sai alkunsa toisen opinnäytetyötä tekevän opiskelijan harjoittelujaksosta, jossa asiakkaat toivat ilmi huonoja kohtaamistilanteita muissa terveydenhuoltopalveluissa. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee yleisen riippuvuuden kehityksen, päihdeasiakkaan kohtaamisen merkityksen ja päihdehoitotyön kuntoutuksen näkökulmasta. Lähteinä on käytetty laajasti eri kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa vastauksia haettiin kolmeen suurempaan tutkimusongelmaan kyselylomakkeen avulla, jossa oli yhteensä kymmenen erilaista kysymystä. Tutkimusongelmat olivat, Miten päihdeasiakkaat tulevat kohdatuiksi A-klinikka Oy:n palveluissa, Miten kohtaamistilanteissa toteutuvat eettiset periaatteet ja Mitkä tekijät asiakkaan kokemuksen mukaan auttavat kuntoutusjakson aikana.
Tuloksia tarkasteltiin teoreettisesta näkökulmasta ja aineistosta nousseista kategorioista. Tuloksista nousivat esiin eettiset periaatteet ja päihdeasiakkaan erilaiset tuen tarpeet. Tutkimukseen vastaaminen oli täysin vapaaehtoista, ja vastauksia saatiinkin vain kolme toivotun kymmenen sijasta.
Vastauksia saatiin tutkimusongelmiin kattavasti, vaikka aineiston määrä ei vastannut sitä määrää, jota ensin odotettiin. Tilaajan toiveesta tutkittiin myös, mitkä asiat auttavat hoidon aikana. Tähän saatiin hyvin konkreettisesti vastauksia tuen merkityksestä niin vertaistuesta kuin hoitajilta saadusta tuesta. Saatiin niin positiivisia kuin negatiivisia vastauksia erilaisista kohtaamistilanteista. Esimerkiksi aineistosta nousi esiin jopa ylemmyyden tunnetta asiakkaita kohtaan.