Rakenteiden ilmatiiviyden tarkasteluun soveltuva oppimisympäristö
Myller, Mikko (2022)
Myller, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102021499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Työtehoseura ry:lle rakenteiden tiivistäjän ja merkkiainetutkijan koulutuksiin sisällytettävä oppimisympäristö, jossa voidaan tutkia rakenteiden ilmatiiviyttä merkkiainekokeen avulla.
Rakenteiden tiivistäjän henkilösertifiointiin valmentavaa koulutusta on järjestetty vuodesta 2016 alkaen kahdessa pääkaupunkiseudulla toimivassa oppilaitoksessa. Koulutettavien suhteellisen vähäisen määrän vuoksi koulutusta ei ole vielä järjestetty muualla Suomessa, joten osallistujat joutuvat toistaiseksi matkustamaan pätevyyden hankkimiseksi.
Merkkiainetutkijan koulutus on aloitettu vuonna 2020, ja se on järjestetty tähän mennessä muutaman kerran. Toive koulutuksen järjestämiseksi on tullut kentältä, koska on havaittu, että merkkiainetutkimus on haastava ja vaatii paitsi teoriaosaamista myös harjaantumista.
Koulutusten sisältämät käytännön harjoitukset merkkiainekokeen suorittamisessa ovat tähän saakka olleet oppimistavoitteiden saavuttamiseksi riittämättömiä. Opinnäytetyössä tutkin aikaisemmin käytössä olleita oppimisympäristöjä ja niiden soveltuvuutta tarkoitukseensa. Selvitin myös osallistujien kokemuksia käytännön harjoituksista. Useita kehitys- ja parannustoimenpiteitä löytyi helposti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät suunnitelmat oppimisympäristön toteuttamiseksi. Oppimisympäristö rakennetaan ja otetaan käyttöön sekä rakenteiden tiivistäjän että merkkiainetutkijan koulutuksissa. Oppimisympäristön käyttö ei tulevaisuudessa rajoitu pelkästään mainittuihin koulutuksiin, vaan monikäyttöisyys ja muunneltavuus ovat olleet yksi lopputuloksen tavoitteista.
Hyvin suunnitellut oppimisympäristöt toimivat opetuksen tukena, mutta eivät itsessään varmista tavoitteina olevien oppimistulosten saavuttamista. Ammattitaitoinen kouluttaja on edelleenkin tärkein osatekijä tiedon ja ymmärryksen siirtämisessä osallistujalle.
Rakenteiden tiivistäjän henkilösertifiointiin valmentavaa koulutusta on järjestetty vuodesta 2016 alkaen kahdessa pääkaupunkiseudulla toimivassa oppilaitoksessa. Koulutettavien suhteellisen vähäisen määrän vuoksi koulutusta ei ole vielä järjestetty muualla Suomessa, joten osallistujat joutuvat toistaiseksi matkustamaan pätevyyden hankkimiseksi.
Merkkiainetutkijan koulutus on aloitettu vuonna 2020, ja se on järjestetty tähän mennessä muutaman kerran. Toive koulutuksen järjestämiseksi on tullut kentältä, koska on havaittu, että merkkiainetutkimus on haastava ja vaatii paitsi teoriaosaamista myös harjaantumista.
Koulutusten sisältämät käytännön harjoitukset merkkiainekokeen suorittamisessa ovat tähän saakka olleet oppimistavoitteiden saavuttamiseksi riittämättömiä. Opinnäytetyössä tutkin aikaisemmin käytössä olleita oppimisympäristöjä ja niiden soveltuvuutta tarkoitukseensa. Selvitin myös osallistujien kokemuksia käytännön harjoituksista. Useita kehitys- ja parannustoimenpiteitä löytyi helposti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät suunnitelmat oppimisympäristön toteuttamiseksi. Oppimisympäristö rakennetaan ja otetaan käyttöön sekä rakenteiden tiivistäjän että merkkiainetutkijan koulutuksissa. Oppimisympäristön käyttö ei tulevaisuudessa rajoitu pelkästään mainittuihin koulutuksiin, vaan monikäyttöisyys ja muunneltavuus ovat olleet yksi lopputuloksen tavoitteista.
Hyvin suunnitellut oppimisympäristöt toimivat opetuksen tukena, mutta eivät itsessään varmista tavoitteina olevien oppimistulosten saavuttamista. Ammattitaitoinen kouluttaja on edelleenkin tärkein osatekijä tiedon ja ymmärryksen siirtämisessä osallistujalle.