Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Apua tunteiden ilmaisuun varhaiskasvatuksessa: Tunne-julisteet

Piispanen, Jenna; Sistonen, Tiia (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Jenna Piispanen ja Tiia Sistonen.pdf (1.200Mt)
Lataukset: 


Piispanen, Jenna
Sistonen, Tiia
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102121520
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tunnejulisteet varhaiskasvatusryhmän lasten ja varhaiskasvattajien jokapäiväiseen käyttöön tunnekasvatuksen ja lasten tunteiden ilmaisemisen tukemiseen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kehittää varhaiskasvatuksen tunnekasvatusta tunteiden ilmaisuun liittyen. Tunnetaitojen avulla lapset selviytyvät erilaisista tunteista ja oppivat olemaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Tunnetaidot vahvistuvat, kun lapsia opetetaan havaitsemaan, tiedostamaan ja nimeämään tunteita. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Laukaan kunnan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö tehtiin erääseen kunnan varhaiskasvatuksen yksikön lapsiryhmään.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan tunteiden käsittelyä, varhaiskasvatuksen tunnekasvatusta sekä tunnekasvatuksen merkitystä lapsien tunteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen kehittymisessä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa selvitettiin varhaiskasvattajien ajatuksia ja ideoita tunnekasvatuksesta ryhmäteemahaastattelulla. Haastattelun tuloksia käytettiin teoriaosuuden tukena sekä pohjana tunnejulisteiden sisällöille. Haastattelussa nousi tärkeimpänä asiana esiin tunteista puhuminen ja niiden käsitteleminen arjessa. Varhaiskasvattajat toivoivat, että tunnejulisteiden avulla tunteista puhuminen ja tunnekasvatus saataisiin paremmin mukaan varhaiskasvatuksen arkeen, jotta lapset oppisivat rohkeasti ilmaisemaan kaikkia tunteitaan. Lapsien ajatuksia ja toiveita tunnejulisteiden visuaalisesta ilmeestä kerättiin piirrosideapajan avulla. Lapsille järjestettiin piirrosideapaja, jossa lapset jaettiin neljään ryhmään. Jokaisessa ryhmässä käsiteltiin yhtä seuraavista tunteista: ilo, viha, suru ja pelko. Lapset saivat tuoda esiin oman näkemyksensä tunteesta piirtäen. Piirroksia käytettiin tunnejulisteiden visuaalisessa ilmeessä.

Opinnäytetyön tuotoksena on tunnejulisteet, joiden avulla lapset yhdessä varhaiskasvattajan kanssa harjoittelevat tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista. Tunnejulisteiden käytössä voidaan hyödyntää tyhjää tilaa, johon lapset saavat itse piirtää omat tunnekuvat. Lasten osallistaminen julisteiden käyttöön tukee julisteiden käyttöönottamista ja juurruttamista arkeen. Tämän opinnäytetyön jatkotutkimusideana voisi tehdä tutkimusta siitä, miten tunnejulisteiden käyttö on vaikuttanut tunteiden ilmaisemiseen varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste