Pienremontin merkitys yhteiskunnalle ja sen teettämismenetelmät
Niva, Teemu (2022)
Niva, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421548
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin juuri perustetulle MiniSolution Oy:lle. Se sisälsi pohdintoja pienremonttien teettämisestä tilaajayrityksen, kuluttajan sekä mikroyrittäjien näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä toimii itse MiniSolution Oy:n toimitusjohtajana sekä omistaa puolet yrityksestä. MiniSolution Oy on Atk-laitteisto- ja ohjelmistokonsultointiyritys, jonka ensimmäisenä palveluna toimii nettisivusto www.omaurakka.fi. Sivusto on remonttien välityspalvelu, joka palvelee ensisijaisesti kuluttajia ja rakennusalan mikroyrityksiä kontaktoimaan toisiaan. Allekirjoittaneelle on kertynyt paljon kokemusta rakennusalan eri työtehtävissä, jonka pohjalta liikeidean kehittäminen alkoi. Yrityksen toisella omistajalla on vastaavasti paljon osaamista nettisivupohjaisten sovellusten ohjelmoinnista ja markkinoinnista. Tämän perusteella opinnäytetyössä lähdettiin selvittämään, miten digitaalisia palveluita voisi kehittää palveluun sopivaksi, ja mihin asioihin rakennusalalla kannattaa panostaa. Tavoitteena oli erityisesti ymmärtää pienremontoinnin tämänhetkistä tilannetta, ja miten sitä voidaan tulevaisuudessa kehittää. Samalla opinnäytetyön tarkoitus oli toimia oppaana omistusasujille ja mikroyrittäjille sekä kiinteistösijoittajille, jotka teettävät tai tekevät pienremontteja kiinteistöihin. Opinnäytetyön aikana allekirjoittanut teetti myös itse kaksi pienremonttia, joista poimittiin havaintoja työn pohjaksi.
Suurimpana havaintona opinnäytetyössä tuli esille, miten vähän pienurakoinnissa hyödynnetään digitaalisia palveluita, ja kuinka paljon potentiaalista hyötyä niillä voidaan saavuttaa. Digitaalisten palveluiden tärkein rooli on tallentaa ja välittää erilaista tietoa tilaajan ja urakoitsijan välillä, mutta sen avulla voidaan kitkeä harmaata taloutta yms. Näiden kehittäminen vaatii kuitenkin aivan uusien konseptien luomista sekä palvelun ehdotonta helppokäyttöisyyttä. Monet rakennusalan ohjelmat ovat luotu isoimpien yrityksen tarpeisiin, jossa myös IT-osaamisen taso on parempi. Jotta digitaalisia palveluita voidaan kehittää sopivaksi, on toimittava tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa ja löydettävä hänen ongelmansa. Pitää muistaa, että kotitalouksien tärkein varallisuus on omistusasunnot, joten kuluttajien teettämiin remontteihin olisi syytä käyttää enemmän resursseja.
Suurimpana havaintona opinnäytetyössä tuli esille, miten vähän pienurakoinnissa hyödynnetään digitaalisia palveluita, ja kuinka paljon potentiaalista hyötyä niillä voidaan saavuttaa. Digitaalisten palveluiden tärkein rooli on tallentaa ja välittää erilaista tietoa tilaajan ja urakoitsijan välillä, mutta sen avulla voidaan kitkeä harmaata taloutta yms. Näiden kehittäminen vaatii kuitenkin aivan uusien konseptien luomista sekä palvelun ehdotonta helppokäyttöisyyttä. Monet rakennusalan ohjelmat ovat luotu isoimpien yrityksen tarpeisiin, jossa myös IT-osaamisen taso on parempi. Jotta digitaalisia palveluita voidaan kehittää sopivaksi, on toimittava tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa ja löydettävä hänen ongelmansa. Pitää muistaa, että kotitalouksien tärkein varallisuus on omistusasunnot, joten kuluttajien teettämiin remontteihin olisi syytä käyttää enemmän resursseja.