Tietyömaiden liikenteenohjaus : Väyläviraston ohjeiden toteutuminen tietyömaiden tilapäisissä liikenteenohjaussuunnitelmissa ja tietyömaiden liikenteenohjauksessa käytännössä
Nousiainen, Rasmus (2022)
Nousiainen, Rasmus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102521598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102521598
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli Väyläviraston toimeksiannosta tarkastella erityyppisten tien rakennus- ja parannushankkeiden väliaikaisten liikennejärjestelyjen toteutusta. Työssä tarkasteltiin tietyömaiden tilapäisiä liikenteenohjaussuunnitelmia sekä toteutunutta liikenteenohjausta tietyömailla. Näitä vertailtiin Väyläviraston ohjeisiin. Väyläviraston ohjeet ovat työmaita sitovia asiakirjoja. Tietyömaiden urakkasopimuksissa on määritelty, mitä Väyläviraston ohjeita työmailla tulee noudattaa.
Väyläviraston ohjeiden toteutumista ei ole aiemmin opinnäyte-/diplomitöissä tarkasteltu tässä laajuudessa. Työ mahdollistaa jatkotarkastelun tietyn tyyppisillä työmailla tarkemmin. Tässä opinnäytetyössä työmaat on jaettu kolmeen eri kategoriaan niiden toimintaympäristöjen mukaan: siltatyömaat, valtateiden parannushankkeet ja moottori-/kehätietyömaat. Siltatyömailla on tyypillisesti valo-ohjaus ja vain toinen ajokaista käytössä. Valtateiden parannushankkeet ovat vanhojen maanteiden perusparannushankkeita, joissa parannetaan nopeus- ja turvallisuustasoa. Moottori-/kehätietyömaat ovat kaksi tai useampiajorataisten teiden työmaita, joissa liikennemäärät ovat hyvin suuria ja nopeustasot kohtalaisen korkeita.
Vaikka Väyläviraston ohjeet ovat työmaita sitovia asiakirjoja, joilla pyritään työmaiden hyvään turvallisuustasoon sekä liikenteen mahdollisimman hyvään sujuvuuteen tietyömaalla, niin niiden noudattaminen tai ohjeiden tulkinta vaihtelee kovasti eri tietyömailla. On havaittavissa, että ohjeet otetaan opastavina eikä niinkään velvoittavina asiakirjoina. Voi myös olla, että tietoisuus näiden sitovuudesta ei ole kaikkien osapuolien tiedossa. Ohjeet eivät myöskään ole ehkä tuttuja tai osittain käytössä voi olla vanhentuneita ohjeita.
Liikenteenohjaussuunnitelmien merkitys tietyömaiden toteutuneeseen liikenteenohjaukseen on suuri, mutta ne noudattelivat vaihtelevasti Väyläviraston ohjeita. Vain harvoin liikenteenohjaussuunnitelmissa mainittuja asioita jätetään toteuttamatta työmaalla, mutta heikompi yleisesti havaittavissa oleva turvallisuustaso näkyy työmailla, jos Väyläviraston ohjeita ei ole noudatettu suunnitelmissa.
Tavoitteena on tuoda jatkossa julkaistaviin Väyläviraston ohjeisiin tarkennuksia niistä tietyömaan liikenteenohjaukseen liittyvistä kohdista, jotka eivät välttämättä toteudu halutulla tavalla nykytilanteessa.
Väyläviraston ohjeiden toteutumista ei ole aiemmin opinnäyte-/diplomitöissä tarkasteltu tässä laajuudessa. Työ mahdollistaa jatkotarkastelun tietyn tyyppisillä työmailla tarkemmin. Tässä opinnäytetyössä työmaat on jaettu kolmeen eri kategoriaan niiden toimintaympäristöjen mukaan: siltatyömaat, valtateiden parannushankkeet ja moottori-/kehätietyömaat. Siltatyömailla on tyypillisesti valo-ohjaus ja vain toinen ajokaista käytössä. Valtateiden parannushankkeet ovat vanhojen maanteiden perusparannushankkeita, joissa parannetaan nopeus- ja turvallisuustasoa. Moottori-/kehätietyömaat ovat kaksi tai useampiajorataisten teiden työmaita, joissa liikennemäärät ovat hyvin suuria ja nopeustasot kohtalaisen korkeita.
Vaikka Väyläviraston ohjeet ovat työmaita sitovia asiakirjoja, joilla pyritään työmaiden hyvään turvallisuustasoon sekä liikenteen mahdollisimman hyvään sujuvuuteen tietyömaalla, niin niiden noudattaminen tai ohjeiden tulkinta vaihtelee kovasti eri tietyömailla. On havaittavissa, että ohjeet otetaan opastavina eikä niinkään velvoittavina asiakirjoina. Voi myös olla, että tietoisuus näiden sitovuudesta ei ole kaikkien osapuolien tiedossa. Ohjeet eivät myöskään ole ehkä tuttuja tai osittain käytössä voi olla vanhentuneita ohjeita.
Liikenteenohjaussuunnitelmien merkitys tietyömaiden toteutuneeseen liikenteenohjaukseen on suuri, mutta ne noudattelivat vaihtelevasti Väyläviraston ohjeita. Vain harvoin liikenteenohjaussuunnitelmissa mainittuja asioita jätetään toteuttamatta työmaalla, mutta heikompi yleisesti havaittavissa oleva turvallisuustaso näkyy työmailla, jos Väyläviraston ohjeita ei ole noudatettu suunnitelmissa.
Tavoitteena on tuoda jatkossa julkaistaviin Väyläviraston ohjeisiin tarkennuksia niistä tietyömaan liikenteenohjaukseen liittyvistä kohdista, jotka eivät välttämättä toteudu halutulla tavalla nykytilanteessa.
