Asiakkaan osallisuutta edistävän toimintamallin kehittäminen palvelukoti Mutterissa
Kunnas, Riikka (2022)
Kunnas, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721635
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä selvitettiin palvelukoti Mutterin asiakkaiden kokemuksia osallisuudesta ja kehitettiin toimintamalli, jonka avulla henkilökunta voi tukea asiakkaita osallisuuden toteutumisessa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli herättää keskustelua, lisätä henkilökunnan osaamista ja kehittää työyhteisö, jonka kaikessa toiminnassa osallisuus otetaan huomioon.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Asiakkaiden kokemuksia osallisuudesta ja tuen tarpeesta selvitettiin ryhmämuotoisen muuttovalmennuksen kokoontumisissa sekä yksilöhaastattelujen avulla. Asiakkaiden kokemukset analysointiin ja tulokset esitettiin henkilökunnalle. Työmenetelmänä käytettiin reflektointia ja tutkimustuloksia peilattiin taustateorioihin. Omassa osuudessaan henkilökunta tuotti lisää tutkimusaineistoa, tulokset yhdistettiin ja luotiin asiakkaan osallisuutta edistävä toimintamalli konkreettisine keinoineen.
Kehittämistyön tulosten perusteella osallisuuden edistämisessä keskeistä on hyvä vuorovaikutuksellinen ja luottamuksellinen suhde sekä asiakkaaseen että omaisiin. Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja tuettu päätöksenteko edistävät osallisuutta. On tärkeää antaa asiakkaan tehdä omia valintoja ja oppia virheistään. On myös löydettävä tasapaino yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden välillä.
Kaikkein tärkeintä osallisuuden edistämisessä on kuitenkin oikea asenne, aito ymmärrys ja arjen pienet teot.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja lähestymistapa oli toimintatutkimuksellinen. Asiakkaiden kokemuksia osallisuudesta ja tuen tarpeesta selvitettiin ryhmämuotoisen muuttovalmennuksen kokoontumisissa sekä yksilöhaastattelujen avulla. Asiakkaiden kokemukset analysointiin ja tulokset esitettiin henkilökunnalle. Työmenetelmänä käytettiin reflektointia ja tutkimustuloksia peilattiin taustateorioihin. Omassa osuudessaan henkilökunta tuotti lisää tutkimusaineistoa, tulokset yhdistettiin ja luotiin asiakkaan osallisuutta edistävä toimintamalli konkreettisine keinoineen.
Kehittämistyön tulosten perusteella osallisuuden edistämisessä keskeistä on hyvä vuorovaikutuksellinen ja luottamuksellinen suhde sekä asiakkaaseen että omaisiin. Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja tuettu päätöksenteko edistävät osallisuutta. On tärkeää antaa asiakkaan tehdä omia valintoja ja oppia virheistään. On myös löydettävä tasapaino yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden välillä.
Kaikkein tärkeintä osallisuuden edistämisessä on kuitenkin oikea asenne, aito ymmärrys ja arjen pienet teot.