Etätyön vaikutus asiakaskokemuksen tutkimiseen
Lehtinen, Heidi (2022)
Lehtinen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721650
Tiivistelmä
Tämän työn tavoite on tutkia, miten etäaikana asiakaslähtöistä suunnittelua on tehty liiketoiminnan kehittämisen asiakasprojekteissa, joissa suunnitellaan digitaalisia tuotteita ja palveluja. Työssä lähestytään aihetta asiakaskokemuksen, työpajamenetelmien, käyttäjätestauksen ja suunnitteluprosessien näkökulmista. Työn toimeksiantajana on Futurice Oy. Työn tavoite on saada käytännön ymmärrystä siitä, mitä kannattaa säilyttää etätyönä suunnittelijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelut toteutettiin etänä suunnittelijoille ja aineistonkeruussa käytettiin Miro-alustaa haastattelujen yhteydessä. Opinnäytetyön laadullisen aineiston analyysissä on käytetty menetelmänä sisällön analyysiä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin etätyön muuttaneen suunnittelutyön toimintamalleja: yhteiskehittämistyöpajojen siirtyminen sovellusalustoille on muuttanut mm. työpajoihin kuluvaa aikaa ja projektien tallennus digialustoille on lisännyt läpinäkyvyyttä asiakkaalle, minkä vaikutus asiakaskokemukseen on positiivinen.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelut toteutettiin etänä suunnittelijoille ja aineistonkeruussa käytettiin Miro-alustaa haastattelujen yhteydessä. Opinnäytetyön laadullisen aineiston analyysissä on käytetty menetelmänä sisällön analyysiä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin etätyön muuttaneen suunnittelutyön toimintamalleja: yhteiskehittämistyöpajojen siirtyminen sovellusalustoille on muuttanut mm. työpajoihin kuluvaa aikaa ja projektien tallennus digialustoille on lisännyt läpinäkyvyyttä asiakkaalle, minkä vaikutus asiakaskokemukseen on positiivinen.