Media-alan opintoihin kiinnittyminen Tampereen ammattikorkeakoulussa
Mäkitalo, Emma (2022)
Mäkitalo, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia opintoihin kiinnittymistä ilmiönä ja avata media-alan koulutuksen rakennetta Tampereen ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kyselytutkimus, jolla pyrittiin saamaan tietoa kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät tukevat ja mitkä estävät opintoihin kiinnittymistä media-alan tutkinto-ohjelmassa. Opinnäytetyön pääasiallisina lähteinä käytettiin verkkosivuja, aiempia tutkimuksia, sekä kirjoja. Kohderyhmänä ovat aiheesta kiinnostuneet opiskelijat, korkeakoulujen opetushenkilökunta erityisesti media-alalla sekä esihenkilöt, jotka haluavat parantaa työyhteisön kiinnittymistä.
Opintoihin kiinnittyminen on käsitteenä moniulotteinen ja sen tutkimiseen löytyy monia erilaisia näkökulmia. Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten analyysissa hyödynnetään pääosin holistista näkökulmaa. Tutkimus avasi kiinnittymisen mahdollistavia tekijöitä tutkittavassa koulutuksessa sekä opiskelijoiden kokemuksia opintojen kulusta. Näin ollen tutkimus pyrkii tarjoamaan hyvän pohjan jatkotutkimuksille. Kyselytutkimuksessa esille nousi muun muassa opintojen käytännönläheisyys, pienen yhteisön merkitys sekä henkilökohtaisen tuen saanti, jotka toimivat kiinnittymistä edesauttavina tekijöinä. Kiinnittymistä voi estää vajaavainen viestintä opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden välillä sekä työmäärän kuormittavuus.
Opintoihin kiinnittyminen on käsitteenä moniulotteinen ja sen tutkimiseen löytyy monia erilaisia näkökulmia. Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten analyysissa hyödynnetään pääosin holistista näkökulmaa. Tutkimus avasi kiinnittymisen mahdollistavia tekijöitä tutkittavassa koulutuksessa sekä opiskelijoiden kokemuksia opintojen kulusta. Näin ollen tutkimus pyrkii tarjoamaan hyvän pohjan jatkotutkimuksille. Kyselytutkimuksessa esille nousi muun muassa opintojen käytännönläheisyys, pienen yhteisön merkitys sekä henkilökohtaisen tuen saanti, jotka toimivat kiinnittymistä edesauttavina tekijöinä. Kiinnittymistä voi estää vajaavainen viestintä opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden välillä sekä työmäärän kuormittavuus.