Vastuullisuusviestinnän kehittäminen matkailuyrityksessä – opas Vaasan seudun matkailutoimijoille
Puro, Lotta (2022)
Puro, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121804
Tiivistelmä
Tämä toiminnallisena työnä tehty opinnäytetyö tarkastelee vastuullisuusviestintää matkailuyrityksen näkökulmasta. Vastuullisuusviestinnällä on merkittävä rooli kestävän matkailun edistämisessä. Kestävä matkailu on tunnistettu niin Suomessa kuin maailmanlaajuisessa matkailussa tärkeäksi kehityskohteeksi. Yksi kestävän matkailun tehtävä on lisätä matkailijoiden tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja kestävistä matkailukäytännöistä. Tätä voidaan edistää vastuullisuusviestinnän keinoin.
Opinnäytetyön tavoite oli laatia vastuullisuusviestinnän opas Vaasan seudun matkailuyrityksille. Oppaan tavoite on tarjota Vaasan seudun matkailuyrityksille työkaluja vastuullisuusviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Työ tehtiin toimeksiantona matkailun alueorganisaatiolle Visit Vaasalle. Visit Vaasan toimenkuvaan kuuluvat muun muassa Vaasan seudun markkinointi, matkailutoiminnan kehittäminen, myynti sekä matkailuneuvonta. Opinnäytetyö tehtiin aikavälillä toukokuu 2022- lokakuu 2022.
Teoriaosuus käsittelee lopputuotoksen kannalta olennaisia aiheita: kestävää matkailua, matkailuyrityksen vastuullista liiketoimintaa, markkinointiviestintää ja vastuullisuusviestintää. Toiminnallinen osuus sisältää toimeksiantajan esittelyn sekä kuvauksen oppaan tuottamisprosessin eri vaiheista. Opas laadittiin teoria- ja aineistolähtöisesti sekä benchmarking- menetelmää hyödyntäen.
Opas kertoo vastuullisuusviestinnän merkityksestä sekä kuinka matkailuyritys voi viestiä vastuullisuudesta vaikuttavasti. Opas sisältää työkalun oman yrityksen toiminnan ja kehityskohteiden kartoittamiseen sekä vinkkejä vastuullisuusviestinnässä alkuun pääsemiseksi. Oppaassa suositellaan yrityksiä kertomaan konkreettisista kestävyyden eteen tehdyistä toimenpiteistä sekä huomioimaan viestinnässä yrityksen koko vastuullisuustyön prosessi, tavoitteet ja haasteet. Opas sisältää konkreettisia ja käytännönläheisiä esimerkkejä onnistuneen vastuullisuusviestinnän piirteistä. Vastuullisuusviestinnän tulisi olla informatiivista, tunteisiin vetoavaa, kannustavaa ja asiakaslähtöistä. Opas painottuu digitaalisiin viestintäkanaviin; verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan, mutta se kehottaa ottamaan viestinnässä huomioon myös muut kanavat, joissa yritys tavoittaa oman kohderyhmänsä ja asiakkaansa.
Opas toimii kehittämisehdotuksena Vaasan seudun matkailuyrityksille. Opas vastaa toimeksiantajan tarpeisiin, sillä toistaiseksi Vaasan seudulla toimivat pienemmät ja keskisuuret matkailuyritykset eivät juurikaan viesti vastuullisuudesta. Opas vie Vaasan seudun matkailutoimijoita yhteisen asian äärelle ja pyrkii inspiroimaan yrittäjiä kiinnittämään huomiota vastuullisiin tekoihin ja niistä viestimiseen. Ajan mittaan pitkäjänteisestä vastuullisuusviestinnän työstä hyötyy parhaimmillaan koko Vaasan seudun matkailualue.
Opinnäytetyön tavoite oli laatia vastuullisuusviestinnän opas Vaasan seudun matkailuyrityksille. Oppaan tavoite on tarjota Vaasan seudun matkailuyrityksille työkaluja vastuullisuusviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Työ tehtiin toimeksiantona matkailun alueorganisaatiolle Visit Vaasalle. Visit Vaasan toimenkuvaan kuuluvat muun muassa Vaasan seudun markkinointi, matkailutoiminnan kehittäminen, myynti sekä matkailuneuvonta. Opinnäytetyö tehtiin aikavälillä toukokuu 2022- lokakuu 2022.
Teoriaosuus käsittelee lopputuotoksen kannalta olennaisia aiheita: kestävää matkailua, matkailuyrityksen vastuullista liiketoimintaa, markkinointiviestintää ja vastuullisuusviestintää. Toiminnallinen osuus sisältää toimeksiantajan esittelyn sekä kuvauksen oppaan tuottamisprosessin eri vaiheista. Opas laadittiin teoria- ja aineistolähtöisesti sekä benchmarking- menetelmää hyödyntäen.
Opas kertoo vastuullisuusviestinnän merkityksestä sekä kuinka matkailuyritys voi viestiä vastuullisuudesta vaikuttavasti. Opas sisältää työkalun oman yrityksen toiminnan ja kehityskohteiden kartoittamiseen sekä vinkkejä vastuullisuusviestinnässä alkuun pääsemiseksi. Oppaassa suositellaan yrityksiä kertomaan konkreettisista kestävyyden eteen tehdyistä toimenpiteistä sekä huomioimaan viestinnässä yrityksen koko vastuullisuustyön prosessi, tavoitteet ja haasteet. Opas sisältää konkreettisia ja käytännönläheisiä esimerkkejä onnistuneen vastuullisuusviestinnän piirteistä. Vastuullisuusviestinnän tulisi olla informatiivista, tunteisiin vetoavaa, kannustavaa ja asiakaslähtöistä. Opas painottuu digitaalisiin viestintäkanaviin; verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan, mutta se kehottaa ottamaan viestinnässä huomioon myös muut kanavat, joissa yritys tavoittaa oman kohderyhmänsä ja asiakkaansa.
Opas toimii kehittämisehdotuksena Vaasan seudun matkailuyrityksille. Opas vastaa toimeksiantajan tarpeisiin, sillä toistaiseksi Vaasan seudulla toimivat pienemmät ja keskisuuret matkailuyritykset eivät juurikaan viesti vastuullisuudesta. Opas vie Vaasan seudun matkailutoimijoita yhteisen asian äärelle ja pyrkii inspiroimaan yrittäjiä kiinnittämään huomiota vastuullisiin tekoihin ja niistä viestimiseen. Ajan mittaan pitkäjänteisestä vastuullisuusviestinnän työstä hyötyy parhaimmillaan koko Vaasan seudun matkailualue.