Betald annonsering på Instagram: en kvalitativ studie bland konsumentgruppen 30–40 åringar
Livola, Linda (2022)
Livola, Linda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121810
Tiivistelmä
Instagram har under de senaste åren växt till ett av de populäraste sociala medierna och är därför en bra kanal för olika företag att marknadsföra. Tjänsten anses även vara populär bland målgruppen. Problemet med Instagram är att Instagramanvändare anser det som störande att annonser förekommer efter några inlägg.
Denna studie handlar om 30–40 åriga konsumenters tankar om betald annonsering på Instagram. Syftet med denna studie var att ta reda på hur finländska konsumenter i 30–40 års åldern tänker och reagerar då de ser olika typer av betalda annonser på Instagram. Dessutom var syftet att ta reda på hur betalda annonser på Instagram borde se ut och vilka faktorer som påverkar det hur länge konsumenterna ser på annonserna.
Metoden för denna studie var kvalitativ och studien genomfördes genom individuella intervjuer och observationer.
De centralaste resultaten i denna studie var att annonserna måste vara intressanta, lockande och avvikande från andra annonser för att konsumenterna ska bli intresserade av dem. Priset och bilden på produkten ska vara tydligt framme och det får inte förekomma för mycket text i själva annonsbilden. Målgruppen förstår bra meningen med annonseringen och de har redan blivit vana vid att det hör till dagens internettjänster. Det bästa sättet att marknadsföra till denna målgrupp på Instagram är genom en annons i form av en eller flera bilder och den ska helst finnas i Instagrams flöde. Om man har som syfte att locka konsumenterna till webbsidan och få konsumenten att köpa ska hela vägen från annonsen till köpet vara väl genomtänkt.
Denna studie handlar om 30–40 åriga konsumenters tankar om betald annonsering på Instagram. Syftet med denna studie var att ta reda på hur finländska konsumenter i 30–40 års åldern tänker och reagerar då de ser olika typer av betalda annonser på Instagram. Dessutom var syftet att ta reda på hur betalda annonser på Instagram borde se ut och vilka faktorer som påverkar det hur länge konsumenterna ser på annonserna.
Metoden för denna studie var kvalitativ och studien genomfördes genom individuella intervjuer och observationer.
De centralaste resultaten i denna studie var att annonserna måste vara intressanta, lockande och avvikande från andra annonser för att konsumenterna ska bli intresserade av dem. Priset och bilden på produkten ska vara tydligt framme och det får inte förekomma för mycket text i själva annonsbilden. Målgruppen förstår bra meningen med annonseringen och de har redan blivit vana vid att det hör till dagens internettjänster. Det bästa sättet att marknadsföra till denna målgrupp på Instagram är genom en annons i form av en eller flera bilder och den ska helst finnas i Instagrams flöde. Om man har som syfte att locka konsumenterna till webbsidan och få konsumenten att köpa ska hela vägen från annonsen till köpet vara väl genomtänkt.