Ajoneuvomatkailun kiinnostavuus nuorten aikuisten keskuudessa
Reimi, Mira (2022)
Reimi, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110221887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110221887
Tiivistelmä
Tutkimustyyppinen opinnäytetyö käsittelee ajoneuvomatkailun kiinnostavuutta nuorten aikuisten, eli noin 22–36-vuotiaiden keskuudessa ja etsii keinoja alan kiinnostavuuden lisäämiseksi. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, miten nuoret aikuiset saataisiin kiinnostumaan ajoneuvomatkailusta. Päätavoitetta tukemaan on asetettu alatavoitteena selvittää miten nuoret aikuiset suhtautuvat ajoneuvomatkailuun tällä hetkellä, millaiset tekijät ja trendit motivoivat nuoria aikuisia matkailemaan matkailuajoneuvolla, millaista tietoa he tarvitsevat aloittaakseen ajoneuvomatkailun sekä millaisista markkinointikanavista tämän kohderyhmän tavoittaa. Lisäksi alatavoitteena on vielä selvittää onnistuneen ajoneuvomatkan piirteitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa selvitetään matkailuajoneuvoalan markkinatilannetta, määritellään kuluttajakäyttäytymisen käsitettä tarkastellen matkustusmotiiveja ja vetovoimatekijöitä ajoneuvomatkailun näkökulmasta, tunnistetaan matkailun trendien piirteitä sekä avataan markkinointiviestinnän käsitettä. Tähän tutkimukseen valittiin
määrällinen tutkimusote, sillä tavoitteena on selvittää ja kartoittaa nuorten aikuisten kokemuksia ja mielikuvia ajoneuvomatkailusta ja niistä tekijöistä, joilla kiinnostusta alaa kohtaan saataisiin lisättyä kohderyhmän keskuudessa.
Valittu tutkimusote auttaa ymmärtämään tilastojen valossa, kuinka monella vastaajista on kokemusta ajoneuvomatkailusta, kuinka monella ei ja mitä tarvitaan, jotta useampi päätyisi kokeilemaan tätä matkailumuotoa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty kyselytutkimusta nuorten aikuisten mielikuvien ja matkustusmotiivien kartoittamiseksi. Internetkyselynä toteutettu tutkimus keräsi yhteensä 113 vastausta, joka saavutti kyselytutkimuksen vähimmäisvastausmäärän. Tutkimuksen tulokset on havainnollistettu infograafien avulla. Kyselytutkimuksen tuloksiin ja tietoperustaan pohjautuen
johtopäätöksenä on, että nuorten aikuisten keskuudessa ajoneuvomatkailu on kiinnostava matkustustapa, jossa korostuvat matkailutavan vapaus ja riippumattomuus tämänhetkisiä tunnistettuja matkustustrendejä mukaillen. Avainasemassa alan kiinnostavuuden lisäämisessä on nuorten aikuisten saavuttaminen ja tavoittaminen, joka tulosten mukaan toteutuu parhaiten niillä sosiaalisen median alustoilla, joilla kohderyhmä viettää eniten aikaa. Ajoneuvomatkailun vetovoimaisuus riippuu siitä, kuinka hyvin näitä markkinointikanavia sekä vetovoimatekijöitä ja trendejä osataan tunnistaa ja hyödyntää alasta viestimisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa selvitetään matkailuajoneuvoalan markkinatilannetta, määritellään kuluttajakäyttäytymisen käsitettä tarkastellen matkustusmotiiveja ja vetovoimatekijöitä ajoneuvomatkailun näkökulmasta, tunnistetaan matkailun trendien piirteitä sekä avataan markkinointiviestinnän käsitettä. Tähän tutkimukseen valittiin
määrällinen tutkimusote, sillä tavoitteena on selvittää ja kartoittaa nuorten aikuisten kokemuksia ja mielikuvia ajoneuvomatkailusta ja niistä tekijöistä, joilla kiinnostusta alaa kohtaan saataisiin lisättyä kohderyhmän keskuudessa.
Valittu tutkimusote auttaa ymmärtämään tilastojen valossa, kuinka monella vastaajista on kokemusta ajoneuvomatkailusta, kuinka monella ei ja mitä tarvitaan, jotta useampi päätyisi kokeilemaan tätä matkailumuotoa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty kyselytutkimusta nuorten aikuisten mielikuvien ja matkustusmotiivien kartoittamiseksi. Internetkyselynä toteutettu tutkimus keräsi yhteensä 113 vastausta, joka saavutti kyselytutkimuksen vähimmäisvastausmäärän. Tutkimuksen tulokset on havainnollistettu infograafien avulla. Kyselytutkimuksen tuloksiin ja tietoperustaan pohjautuen
johtopäätöksenä on, että nuorten aikuisten keskuudessa ajoneuvomatkailu on kiinnostava matkustustapa, jossa korostuvat matkailutavan vapaus ja riippumattomuus tämänhetkisiä tunnistettuja matkustustrendejä mukaillen. Avainasemassa alan kiinnostavuuden lisäämisessä on nuorten aikuisten saavuttaminen ja tavoittaminen, joka tulosten mukaan toteutuu parhaiten niillä sosiaalisen median alustoilla, joilla kohderyhmä viettää eniten aikaa. Ajoneuvomatkailun vetovoimaisuus riippuu siitä, kuinka hyvin näitä markkinointikanavia sekä vetovoimatekijöitä ja trendejä osataan tunnistaa ja hyödyntää alasta viestimisessä.