Mobiilisovellus ohjausvälineenä: potilaiden ja vanhempien kokemuksia BuddyCare- sovelluksen käytöstä
Vierola, Jonna (2022)
Vierola, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121827
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaiseksi potilaat ja vanhemmat ovat ko-keneet Vaasan keskussairaalassa käytössä olevan BuddyCare -mobiilisovelluksen avulla annetun ohjauksen leikkaukseen valmistautuessa. Tavoitteena oli selvittää kokevatko potilaat ja vanhemmat saavansa riittävästi tietoa ja tukea sovelluksen avulla. Tavoitteena oli myös selvit-tää mahdollisia kehitettäviä asioita koskien sovelluksen käytettävyyttä.
Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla; potilaita ja vanhempia haastateltiin. Haastattelut pohjautuivat teemarunkoon, jotka pohjautuivat aikaisempaan tutkimustietoon. Haastattelurunko sisälsi kolme eri teemaa; 1) sovelluksen tarjoama ohjaus, tuki ja tieto, 2) sovelluksen edut ja kehitettävät kohteet sekä 3) sovelluksen sisältö ja tekninen käytettävyys. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 10 tiedonantajaa puhelimitse tai Teams-sovelluksen välityksellä. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten perusteella voidaan mobiilisovelluksen välityksellä annettua leikkaukseen valmistavaa ohjausta pitää riittävänä ja selkeästi esitettynä. Haastatteluun osallistuneista tiedonantajista kaikki pitivät sovelluksen käyttöä ohjauskanavana positiivisena asiana. Tulosten mukaan etenkin tiedon ja ohjauksen saatavuus toistuvasti sovelluksen kautta koettiin helpottavan leikkaukseen valmistautumista. Vanhemmat, jotka valmistautuivat leikkaukseen lapsen kanssa pitivät erityisen hyvänä sovelluksen ohjausmateriaalia, jonka avulla he pystyivät miettimään miten lasta voi valmistella tulevaan leikkaukseen. Kehitettävinä asioina nousi esiin sovelluksen käytettävyyden kannalta erilaisten asiakasprofiilien löytyminen sekä ajallisesti pidempi mahdollisuus palautteenantoon.
Johtopäätöksenä voidaan pitää, että sovelluksen kautta tarjottu leikkauspotilaan ohjaus on toimiva hoitotyön käytäntö. Sovellus soveltuu sekä potilaiden että vanhempien tiedonantokanavaksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia hoitajien kokemuksia sovelluksen käytöstä. Audiovisuaalisen materiaalin hyödyntäminen sovelluksessa olisi mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe myös.
Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla; potilaita ja vanhempia haastateltiin. Haastattelut pohjautuivat teemarunkoon, jotka pohjautuivat aikaisempaan tutkimustietoon. Haastattelurunko sisälsi kolme eri teemaa; 1) sovelluksen tarjoama ohjaus, tuki ja tieto, 2) sovelluksen edut ja kehitettävät kohteet sekä 3) sovelluksen sisältö ja tekninen käytettävyys. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 10 tiedonantajaa puhelimitse tai Teams-sovelluksen välityksellä. Kerätty aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten perusteella voidaan mobiilisovelluksen välityksellä annettua leikkaukseen valmistavaa ohjausta pitää riittävänä ja selkeästi esitettynä. Haastatteluun osallistuneista tiedonantajista kaikki pitivät sovelluksen käyttöä ohjauskanavana positiivisena asiana. Tulosten mukaan etenkin tiedon ja ohjauksen saatavuus toistuvasti sovelluksen kautta koettiin helpottavan leikkaukseen valmistautumista. Vanhemmat, jotka valmistautuivat leikkaukseen lapsen kanssa pitivät erityisen hyvänä sovelluksen ohjausmateriaalia, jonka avulla he pystyivät miettimään miten lasta voi valmistella tulevaan leikkaukseen. Kehitettävinä asioina nousi esiin sovelluksen käytettävyyden kannalta erilaisten asiakasprofiilien löytyminen sekä ajallisesti pidempi mahdollisuus palautteenantoon.
Johtopäätöksenä voidaan pitää, että sovelluksen kautta tarjottu leikkauspotilaan ohjaus on toimiva hoitotyön käytäntö. Sovellus soveltuu sekä potilaiden että vanhempien tiedonantokanavaksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia hoitajien kokemuksia sovelluksen käytöstä. Audiovisuaalisen materiaalin hyödyntäminen sovelluksessa olisi mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe myös.