Uuden tuotteen lanseeraus Suomen markkinoille
Kähkönen, Teemu (2022)
Kähkönen, Teemu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321912
Tiivistelmä
Uusia tuotteita ja palveluita lanseerataan markkinoille jatkuvasti, joista vain murto-osa saavuttaa kaupallista menestystä ja säilyy markkinoilla useamman vuoden. Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, mitä lanseerausmarkkinointia aloittaessa tulee ottaa huomioon, ja miten megatrendien tulisi näkyä mainonnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lanseerausta, sen prosesseja, riskejä ja haasteita sekä tarkasteltiin vallalla olevia megatrendejä ja niiden merkitystä lanseerausmarkkinoinnissa. Tutkimusmenetelmänä kvalitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin dokumenttianalyysiä. Työssä tarkasteltiin Suomessa mainostettavien tuotteiden markkinointimateriaaleja, joita analysoimalla tehtiin johtopäätöksiä ja ehdotuksia uuden tuotteen lanseeraamiseen Suomen markkinoille.
Tämän hetken mainonnassa korostetaan mm. ominaisuuksia, designia ja uutuutta. Monessa mainoksessa korostettavia asioita on useita. Visuaalisesti halutaan tuoda esiin erilaiset saavutetut palkinnot ja sertifikaatit. Tunnelmaa pyritään mainonnassa korostamaan ensisijaisesti myös visuaalisuuden avulla. Megatrendit näkyvät vahvasti markkinoinnissa, jossa sen tärkeimpänä viestinä kuluttajalle on jokin vallalla olevan megatrendin, kuten ekologisuuden ja vastuullisuuden korostuminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lanseerausta, sen prosesseja, riskejä ja haasteita sekä tarkasteltiin vallalla olevia megatrendejä ja niiden merkitystä lanseerausmarkkinoinnissa. Tutkimusmenetelmänä kvalitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin dokumenttianalyysiä. Työssä tarkasteltiin Suomessa mainostettavien tuotteiden markkinointimateriaaleja, joita analysoimalla tehtiin johtopäätöksiä ja ehdotuksia uuden tuotteen lanseeraamiseen Suomen markkinoille.
Tämän hetken mainonnassa korostetaan mm. ominaisuuksia, designia ja uutuutta. Monessa mainoksessa korostettavia asioita on useita. Visuaalisesti halutaan tuoda esiin erilaiset saavutetut palkinnot ja sertifikaatit. Tunnelmaa pyritään mainonnassa korostamaan ensisijaisesti myös visuaalisuuden avulla. Megatrendit näkyvät vahvasti markkinoinnissa, jossa sen tärkeimpänä viestinä kuluttajalle on jokin vallalla olevan megatrendin, kuten ekologisuuden ja vastuullisuuden korostuminen.