Kouluterveydenhoitajan rooli alakouluikäisen seksuaaliterveyden tukemisessa
Ketolainen, Kia; Kolehmainen, Pinja (2022)
Ketolainen, Kia
Kolehmainen, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kouluterveydenhoitaja alakouluikäisen lapsen seksuaaliterveyden tukijana. Lapsen seksuaalisuuden tukeminen on aiheena tärkeä, sillä seksuaalisuus vaikuttaa yksilön kehittymiseen, terveyteen sekä hyvinvointiin. Opinnäytetyön tarkoituksen oli kuvata kouluterveydenhoitajan roolia alakouluikäisen seksuaaliterveyden tukemisessa ja tavoitteena oli koota kirjallisuuskatsauksen avulla ajankohtaista tietoa terveydenhoitajaopiskelijoille
alakouluikäisen seksuaalisuudesta sekä kouluterveydenhoitajan roolista seksuaaliterveyden tukemisessa, jotta seksuaalisuudesta puhuminen ja seksuaalisuuden tukeminen helpottuvat.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistona käytetiin neljäätoista tutkimusta, joista kahdeksan on pro gradu -tutkielmia, neljä vertaisarvioitua tieteellistä tutkimus- ja katsausartikkelia ja kaksi
ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää.
Tuloksista ilmenee kouluterveydenhoitajien työn seksuaaliterveyden tukemisen parissa olevan monimuotoista. Kouluterveydenhoitajan seksuaalikasvatustyö on moniammatillista ja yhteistyötä tehdään opettajien kanssa paljon.
Huomiota tulee kiinnittää myös mahdollisiin normaalista poikkeaviin erityistilanteisiin, kuten seksuaaliseen häirintään kouluissa ja hyväksikäyttöepäilyihin.
Kouluterveydenhoitaja voi työssään käyttää apuna puheeksioton keinoja, joita
ovat Better- ja Plissit-mallit. Kouluterveydenhoitajan seksuaalikasvatus voi
kohdistua yksittäiseen alakoululaiseen tai hänen huoltajiinsa, kokonaiseen
luokkaan tai koko kouluun.
Alakouluikäisen seksuaalisuutta on tutkittu vähän ja pääasiassa löydetyt tutkimukset keskittyvät opettajien näkökulmaan. Kiire ja tarvittava tiedon puute
ovat nousseet kouluterveydenhoitajien ongelmiksi. Myöskään yhtenäistä ohjeistusta murrosikä- ja turvataitotuntien pitämiseen ei ole. Tämän vuoksi on
koulukohtaista, pitääkö kyseiset tunnit terveydenhoitaja vai opettaja.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää materiaalina Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajien koulutuksessa. Children´s sexuality is an important topic because it affects individuals´ growth
and health. The objective of the thesis was to gather information about the
sexuality of elementary school pupils based on the work of public health
nurses. This information can be used to help public health nurse students to
learn how to talk about a child´s sexuality. This thesis was a descriptive literature review and it contained fourteen studies which included eight master´s
theses, two theses and four peer reviewed studies and articles. The material
was analyzed by using an inductive method.
The results of the thesis showed that at elementary schools, public health
nurses´ work with children´s sexual health was diverse. At elementary
schools, public health nurses worked intensively with the teachers and guardians. To help public health nurses bring up sexual health with pupils in health
checks, there were a couple of tools that would be used. The tools were called
Better and Plissit models. Also there is a few things that public nurses should
notice at schools which are sexual harassment and sexual abuse.
There isn´t a lot research about elementary school pupils´ sexuality and
mainly the studies concentrate on teachers´ aspect. Hustle and lack of information were problems among public health nurses working at elementary
schools. Also there wasn´t a clear view about public health nurses keeping
lessons about pubertity and safety skills. Therefore it depend on the school
whether the lessons were taught by a teacher or a public health nurse.
The results of this thesis can be used for public health nursing students in the
South-Eastern Finland University of Applied Sciences.
alakouluikäisen seksuaalisuudesta sekä kouluterveydenhoitajan roolista seksuaaliterveyden tukemisessa, jotta seksuaalisuudesta puhuminen ja seksuaalisuuden tukeminen helpottuvat.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistona käytetiin neljäätoista tutkimusta, joista kahdeksan on pro gradu -tutkielmia, neljä vertaisarvioitua tieteellistä tutkimus- ja katsausartikkelia ja kaksi
ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää.
Tuloksista ilmenee kouluterveydenhoitajien työn seksuaaliterveyden tukemisen parissa olevan monimuotoista. Kouluterveydenhoitajan seksuaalikasvatustyö on moniammatillista ja yhteistyötä tehdään opettajien kanssa paljon.
Huomiota tulee kiinnittää myös mahdollisiin normaalista poikkeaviin erityistilanteisiin, kuten seksuaaliseen häirintään kouluissa ja hyväksikäyttöepäilyihin.
Kouluterveydenhoitaja voi työssään käyttää apuna puheeksioton keinoja, joita
ovat Better- ja Plissit-mallit. Kouluterveydenhoitajan seksuaalikasvatus voi
kohdistua yksittäiseen alakoululaiseen tai hänen huoltajiinsa, kokonaiseen
luokkaan tai koko kouluun.
Alakouluikäisen seksuaalisuutta on tutkittu vähän ja pääasiassa löydetyt tutkimukset keskittyvät opettajien näkökulmaan. Kiire ja tarvittava tiedon puute
ovat nousseet kouluterveydenhoitajien ongelmiksi. Myöskään yhtenäistä ohjeistusta murrosikä- ja turvataitotuntien pitämiseen ei ole. Tämän vuoksi on
koulukohtaista, pitääkö kyseiset tunnit terveydenhoitaja vai opettaja.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää materiaalina Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajien koulutuksessa.
and health. The objective of the thesis was to gather information about the
sexuality of elementary school pupils based on the work of public health
nurses. This information can be used to help public health nurse students to
learn how to talk about a child´s sexuality. This thesis was a descriptive literature review and it contained fourteen studies which included eight master´s
theses, two theses and four peer reviewed studies and articles. The material
was analyzed by using an inductive method.
The results of the thesis showed that at elementary schools, public health
nurses´ work with children´s sexual health was diverse. At elementary
schools, public health nurses worked intensively with the teachers and guardians. To help public health nurses bring up sexual health with pupils in health
checks, there were a couple of tools that would be used. The tools were called
Better and Plissit models. Also there is a few things that public nurses should
notice at schools which are sexual harassment and sexual abuse.
There isn´t a lot research about elementary school pupils´ sexuality and
mainly the studies concentrate on teachers´ aspect. Hustle and lack of information were problems among public health nurses working at elementary
schools. Also there wasn´t a clear view about public health nurses keeping
lessons about pubertity and safety skills. Therefore it depend on the school
whether the lessons were taught by a teacher or a public health nurse.
The results of this thesis can be used for public health nursing students in the
South-Eastern Finland University of Applied Sciences.