Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kehotunnekasvatus — opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle

Leponiemi, Tiia; Jokikuona, Liisa (2022)

 
Avaa tiedosto
Jokikuona_Leponiemi.pdf (10.30Mt)
Lataukset: 


Leponiemi, Tiia
Jokikuona, Liisa
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321944
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehotunnekasvatusopas varhaiskasvatuksen henkilöstön pedagogisen toiminnan tueksi ja pyrkiä normalisoimaan aiheen käsittelyä. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön tarpeet sekä huoltajien toiveet kehotunnekasvatuksen käsittelyyn, joiden pohjalta muodostettiin opas. Oppaalla pyrittiin tarjoamaan välineitä laadukkaan kehotunnekasvatuksen toteuttamisen tueksi varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantajana oli kunnallinen varhaiskasvatus, joka koki aiheen erittäin tärkeäksi ja ajankohtaiseksi sekä löysi sopivan viisivuotiaiden varhaiskasvatusryhmän, johon kehotunnekasvatusopas saatiin tuottaa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisillä kyselyillä työelämäyhteistyön viisivuotiaiden ryhmän varhaiskasvatuksen henkilöstöltä ja huoltajilta. Kyselyistä saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tietoperustassa käsitellään keskeisinä käsitteinä varhaiskasvatusta, kehotunnekasvatusta ja viisivuotiaan seksuaalikehitystä sekä nostetaan esille kehotunnekasvatuksen tarve varhaiskasvatuksessa.

Sähköisistä kyselyistä saadun aineiston pohjalta nousi esiin kehotunnekasvatuksen osa alueita, joihin varhaiskasvatuksen henkilöstö eniten kaipaisi materiaaleja pedagogisen työn tueksi sekä osa-alueita, joita huoltajat toivoisivat varhaiskasvatuksessa käsiteltävän. Varhaiskasvatuksen henkilöstö koki aineiston perusteella vaikeimmiksi käsitellä kehotunnekasvatuksen osa-alueista tunteet, lisääntymisen sekä normit ja tavat. Henkilöstö toivoi, että oppaan toiminnallisissa osuuksissa yhdistettäisiin varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueita ja että oppaassa olevat toiminnat olisivat monipuolisia. Huoltajat puolestaan toivoivat erityisesti käsiteltävän kehon ja kehityksen, tunteiden, läheisyyden, hyvän olon ja itsetunnon, normien ja tapojen sekä lasten oikeuksien osa-alueita. Kerätyn palautteen perusteella työelämäyhteistyö oli valmiin kehotunnekasvatusoppaan sisältöön tyytyväinen.
 
The aim of this practice-based bachelor’s thesis was to create a guidebook on emotion focused and child-centered sexuality education for early childhood educators. The guidebook on emotion-focused and child-centered sexuality education is based on the needs of early childhood educators and the wishes of children’s guardians, and it will support goal oriented pedagogical activities. The starting point of this thesis was the need to increase the educators’ knowledge of emotion-focused and child-centered sexuality education and the aim was to create materials that help the educators deal with the subject. The thesis was commissioned by municipal early childhood education services and it was implemented in an ECE group for five-year-old children.

A qualitative research method was used in the thesis. An electronic survey was used to collect data from the educators and guardians of the early childhood education group chosen by the commissioner. The obtained data were analyzed by content analysis which is a data-driven method. The theoretical framework of the thesis deals with the concepts of early childhood education, emotion-focused and child-centered sexuality education, and sexual development in five-year-old children. The need for emotion-focused and child centered sexuality education in early childhood education is also discussed.

The results of the survey indicated which areas of emotion-focused and child-centered sexuality education the early childhood educators need materials for in order to support their pedagogical work. The results also showed which areas the guardians hoped would be dealt with in early education. The early childhood educators felt the toughest subjects to deal with were emotions, and reproduction norms and habits. They also hoped that the activities suggested in the guidebook on emotion-focused and child-centered sexuality education would be diverse and combine different areas of learning defined in the national core curriculum for early childhood education and care. The guardians hoped especially that the educators would deal with subjects of body development, emotions, intimacy, self esteem, norms and habits and also children’s rights. Based on the collected feedback, the commissioner of the thesis was pleased with the contents of the finished guidebook.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste