Jyväskylän koulutuskuntayhtymän kestävän kehityksen toteutuminen ja edistäminen opetuksessa Case Gradia Jämsä
Gummerus, Katri (2022)
Gummerus, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Jyväskylän koulutuskuntayhtymän kestävän kehityksen toteutuminen ja edistäminen opetuksessa, Case Gradia Jämsä. Alussa aihetta lähestyttiin ammatillisen koulutuksen kestävän kehityksen kautta, missä tarkasteltiin kestävän kehityksen ulottuvuuksia ja miten ne näkyvät opetuksessa ja opetussuunnitelmissa. Työn tavoitteena oli selvittää miten kestävä kehitys ja kestävyyskasvatus toteutuvat Gradia Jämsän ammatillisessa opetuksessa ja miten niitä edistetään siinä. Tarkoituksena oli tehdä monimenetelmäisesti case-tutkimus, missä hyödynnettiin teemahaastattelua ja sähköistä lomaketutkimusta. Teemahaastattelu tehtiin Gradia Jämsän opettajille sekä kestävän kehityksen tiimiläiselle ja sähköinen lomaketutkimus lähetettiin myös Gradia Jämsän opettajille. Sähköisessä lomaketutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta rinnakkain.
Tutkimuksen mukaan ekologinen kestävyys näkyy vahvasti opettajien opetuksessa ja taloudellinen kestävyys näkyy jonkin verran opetuksessa (50 %) vastaajien mukaan. Kestävä kehitys voisi vastaajien mukaan näkyä enemmänkin opetussuunnitelmissa ja opetuksessa. Tiimioppimisen malli on käytössä kestävyysasioiden opetuksessa, mutta vastauksissa oli paljon hajontaa. Oppilaitoksessa nähtiin kannustettavan opiskelijoita kestävyystekoihin, mutta tässä oli vielä kehittämistä. Opiskelijoiden mahdollisuutta vaikuttaa oppilaitoksen kestävyysasioihin ja tarpeeseen pitää huolta ympäristöstä pidettiin tärkeänä.
Kestävän kehityksen sisällyttämistä ammattiaineisiin voi tutkimuksen mukaan vielä kehittää. Kestävyyskasvatuksen avulla on mahdollista nähdä opetuksessa globaalimpi ja laajempi näkökulma työelämälähtöisesti.
Asiasanat: kestävä kehitys, ammatillinen koulutus, kestävyyskasvatus, ympäristökansalaisuus Sivut: 51 sivua ja liitteitä 16 sivua
Tutkimuksen mukaan ekologinen kestävyys näkyy vahvasti opettajien opetuksessa ja taloudellinen kestävyys näkyy jonkin verran opetuksessa (50 %) vastaajien mukaan. Kestävä kehitys voisi vastaajien mukaan näkyä enemmänkin opetussuunnitelmissa ja opetuksessa. Tiimioppimisen malli on käytössä kestävyysasioiden opetuksessa, mutta vastauksissa oli paljon hajontaa. Oppilaitoksessa nähtiin kannustettavan opiskelijoita kestävyystekoihin, mutta tässä oli vielä kehittämistä. Opiskelijoiden mahdollisuutta vaikuttaa oppilaitoksen kestävyysasioihin ja tarpeeseen pitää huolta ympäristöstä pidettiin tärkeänä.
Kestävän kehityksen sisällyttämistä ammattiaineisiin voi tutkimuksen mukaan vielä kehittää. Kestävyyskasvatuksen avulla on mahdollista nähdä opetuksessa globaalimpi ja laajempi näkökulma työelämälähtöisesti.
Asiasanat: kestävä kehitys, ammatillinen koulutus, kestävyyskasvatus, ympäristökansalaisuus Sivut: 51 sivua ja liitteitä 16 sivua