Rajobit Oy asiakaskokemuksen kehittäminen : asiakkuuden hoitosuunnitelma
Laaksonen, Jussi (2022)
Laaksonen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110422033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110422033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantoyritys on kasvussa oleva ohjelmistoalan yritys Rajobit Oy. Yritys mahdollistaa innovatiivisilla ratkaisuilla ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen, myös pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Yritys tavoittelee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Rajobit Oy voi kehittää asiakaskokemustaan. Tarkoituksena oli rakentaa asiakastutkimukseen ja ajankohtaiseen teoriaan pohjautuva asiakkuuden hoitosuunnitelma. Asiakastutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden kokemuksia yrityksen tarjoamasta palvelusta. Työn teoreettinen viitekehys tarkastelee asiakaskokemuksen muodostumista ja kehittämistä. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla Rajobit Oy:n asiakkaita sekä havainnoimalla asiakaskohtaamisia.
Työn tuloksena kehitettiin asiakkuuden hoitosuunnitelma, joka tukee yhtiön kasvutavoitteita ja huomioi asiakaskokemuksen. Tutkimuksen avulla luotu toimintamalli auttaa kehittämään Rajobit Oy:n asiakaskokemusta ja myymään tyytyväisille asiakkaille enemmän palveluita. Ohjelmistokehittäjien ja asiakkaiden osallistaminen tutkimusprosessin aikana oli tärkeässä roolissa uuden toimintamallin luomisessa. Tutkimuksen pohjalta luotu uusi toimintamalli auttaa myös ohjelmistokehittäjiä jäsentämään omaa työtään ja ymmärtämään paremmin asiakkaiden kasvavia vaatimuksia yrityksen tarjoamaa palvelua kohtaan. Työn tuloksena luotu asiakkuuden hoitosuunnitelma mahdollistaa liiketoiminnan kannattavan kasvun olemassa olevien asiakkaiden kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat asiakaskokemuksen huomioimisen olevan tärkeä osa yrityksen menestymisen mahdollistamista. Nykyisiin asiakkuuksiin keskittymällä yrityksien on mahdollista saavuttaa kannattavaa kasvua ja kehittää omia toimintamallejansa vastaamaan kohdeasiakkaiden vaatimuksia. Tutkimuksen tulokset havainnollistivat, kuinka asiakasrajapinnassa toimivien henkilöiden toiminnan vaikutukset ovat merkittävässä osassa muodostamassa asiakkaiden palvelukokemuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Rajobit Oy voi kehittää asiakaskokemustaan. Tarkoituksena oli rakentaa asiakastutkimukseen ja ajankohtaiseen teoriaan pohjautuva asiakkuuden hoitosuunnitelma. Asiakastutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden kokemuksia yrityksen tarjoamasta palvelusta. Työn teoreettinen viitekehys tarkastelee asiakaskokemuksen muodostumista ja kehittämistä. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla Rajobit Oy:n asiakkaita sekä havainnoimalla asiakaskohtaamisia.
Työn tuloksena kehitettiin asiakkuuden hoitosuunnitelma, joka tukee yhtiön kasvutavoitteita ja huomioi asiakaskokemuksen. Tutkimuksen avulla luotu toimintamalli auttaa kehittämään Rajobit Oy:n asiakaskokemusta ja myymään tyytyväisille asiakkaille enemmän palveluita. Ohjelmistokehittäjien ja asiakkaiden osallistaminen tutkimusprosessin aikana oli tärkeässä roolissa uuden toimintamallin luomisessa. Tutkimuksen pohjalta luotu uusi toimintamalli auttaa myös ohjelmistokehittäjiä jäsentämään omaa työtään ja ymmärtämään paremmin asiakkaiden kasvavia vaatimuksia yrityksen tarjoamaa palvelua kohtaan. Työn tuloksena luotu asiakkuuden hoitosuunnitelma mahdollistaa liiketoiminnan kannattavan kasvun olemassa olevien asiakkaiden kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat asiakaskokemuksen huomioimisen olevan tärkeä osa yrityksen menestymisen mahdollistamista. Nykyisiin asiakkuuksiin keskittymällä yrityksien on mahdollista saavuttaa kannattavaa kasvua ja kehittää omia toimintamallejansa vastaamaan kohdeasiakkaiden vaatimuksia. Tutkimuksen tulokset havainnollistivat, kuinka asiakasrajapinnassa toimivien henkilöiden toiminnan vaikutukset ovat merkittävässä osassa muodostamassa asiakkaiden palvelukokemuksia.