BIM Finlandin vastuullinen lähtölogistiikka
Huttunen, Miisa-Emilia (2022)
Huttunen, Miisa-Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522059
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on BIM Finland Oy:n toimeksianto. Opinnäytetyön aiheena
on vastuullinen lähtölogistiikka. Tutkimuksen tarkoituksena on parantaa BIM
Finland Oy:n lähtölogistiikkaa ympäristöystävällisemmäksi ja pienentää sen
hiilijalanjälkeä lähtölogistiikan osalta. Tutkimuksessa selvitetään, miten kuljetusyritykset mittaavat ympäristöystävällisyyttä ja mitä mittarit kertovat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee ilmastopolitiikkaa ja siihen liittyviä sopimuksia ja säännöksiä. Politiikka antaa pohjan vihreälle logistiikalle ja
sen kehittämiselle. Teoriaosuudessa käsitellään vastuullisuutta yrityksessä ja
selvitetään logistiikan määritelmä. Opinnäytetyössä tulevat esille maantiekuljetukset, vaarallisten aineiden kuljetukset sekä kuljetusyritykset ja niiden käyttämänsä mittarit. Työssä määritellään vihreä logistiikka ja kerrotaan vihreistä
ratkaisuista kuljetuksissa. Hiilijalanjäljen pienentäminen ja laskeminen ovat
osa opinnäytetyötä.
Empiirisessä osassa tietoa on kerätty BIM Finlandin käyttämien kuljetusyrityksien haastattelulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää eli kvalitatiivista menetelmää. Menetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu, ja haastattelukysymykset lähetettiin ennakkoon kuljetusyrityksille ennen haastattelua. Lisäksi apuna käytettiin kuljetusyrityksien vastuullisuusraportteja, ja niitä tarkasteltiin kuljetuksien osalta.
Tutkimuksessa selvisi, että kuljetusyritykset tuntevat hyvin termin vihreä logistiikka, ja niissä on tehty parannuksia kohti ympäristöystävällisempiä kuljetuksia. Suuremmilla kuljetusyrityksillä on paremmat mahdollisuudet ympäristöystävällisempiin tekoihin ja valintoihin kuin pienemmillä kuljetusyrityksillä. Kuljetusyritykset käyttävät polttoaineen kulutusta, energiatehokkuutta sekä täyttöja käyttöastetta mittaamaan toimintaansa. Suurissa kuljetusyrityksissä lasketaan hiilidioksidipäästöjä, mutta pienemmissä niitä ei oteta huomioon. Hiilidioksidipäästöjen laskennalla saadaan mitattua kuljetusyrityksen ympäristöystävällisyyttä.
Tutkimuksen avulla saatiin parannusehdotuksia BIM Finlandin lähtölogistiikkaan ja hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen. Toimeksiantaja pystyy tekemään ympäristöystävällisempiä ratkaisuja yhteistyöllä kuljetusyritysten
kanssa, kalusto- ja polttoainevalinnoilla.
on vastuullinen lähtölogistiikka. Tutkimuksen tarkoituksena on parantaa BIM
Finland Oy:n lähtölogistiikkaa ympäristöystävällisemmäksi ja pienentää sen
hiilijalanjälkeä lähtölogistiikan osalta. Tutkimuksessa selvitetään, miten kuljetusyritykset mittaavat ympäristöystävällisyyttä ja mitä mittarit kertovat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee ilmastopolitiikkaa ja siihen liittyviä sopimuksia ja säännöksiä. Politiikka antaa pohjan vihreälle logistiikalle ja
sen kehittämiselle. Teoriaosuudessa käsitellään vastuullisuutta yrityksessä ja
selvitetään logistiikan määritelmä. Opinnäytetyössä tulevat esille maantiekuljetukset, vaarallisten aineiden kuljetukset sekä kuljetusyritykset ja niiden käyttämänsä mittarit. Työssä määritellään vihreä logistiikka ja kerrotaan vihreistä
ratkaisuista kuljetuksissa. Hiilijalanjäljen pienentäminen ja laskeminen ovat
osa opinnäytetyötä.
Empiirisessä osassa tietoa on kerätty BIM Finlandin käyttämien kuljetusyrityksien haastattelulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää eli kvalitatiivista menetelmää. Menetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu, ja haastattelukysymykset lähetettiin ennakkoon kuljetusyrityksille ennen haastattelua. Lisäksi apuna käytettiin kuljetusyrityksien vastuullisuusraportteja, ja niitä tarkasteltiin kuljetuksien osalta.
Tutkimuksessa selvisi, että kuljetusyritykset tuntevat hyvin termin vihreä logistiikka, ja niissä on tehty parannuksia kohti ympäristöystävällisempiä kuljetuksia. Suuremmilla kuljetusyrityksillä on paremmat mahdollisuudet ympäristöystävällisempiin tekoihin ja valintoihin kuin pienemmillä kuljetusyrityksillä. Kuljetusyritykset käyttävät polttoaineen kulutusta, energiatehokkuutta sekä täyttöja käyttöastetta mittaamaan toimintaansa. Suurissa kuljetusyrityksissä lasketaan hiilidioksidipäästöjä, mutta pienemmissä niitä ei oteta huomioon. Hiilidioksidipäästöjen laskennalla saadaan mitattua kuljetusyrityksen ympäristöystävällisyyttä.
Tutkimuksen avulla saatiin parannusehdotuksia BIM Finlandin lähtölogistiikkaan ja hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen. Toimeksiantaja pystyy tekemään ympäristöystävällisempiä ratkaisuja yhteistyöllä kuljetusyritysten
kanssa, kalusto- ja polttoainevalinnoilla.