Luonnonkosmetiikkasertifikaattien vaikutus luonnonkosmetiikan käyttäjien ostopäätökseen
Hämäläinen, Amanda (2022)
Hämäläinen, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110622086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110622086
Tiivistelmä
Luonnonkosmetiikan suosio on kasvanut paljon, sillä ihmisten halu kiinnittää huomiota ympäristöasioihin on suosittua nykypäivänä sekä tietoisuus peruskosmetiikan synteettisistä eli keinotekoisista kemikaaleista huolettaa. Luonnonkosmetiikkasertifikaatti auttaa tunnistamaan aidon luonnonkosmetiikan ja sen avulla voi olla varma, että tuotteet täyttävät luonnonkosmetiikalle asetetut
kriteerit raaka-aineiden, eettisyyden sekä ympäristöystävällisyyden osalta. Kaikki luonnonkosmetiikkatuotteet eivät kuitenkaan ole sertifioituja, vaikka täyttäisivätkin sertifiointikriteerit. Tuotteiden sertifiointi on kallista, joten usein etenkin aloittelevilla ja pienillä luonnonkosmetiikkaa myyvillä
yrityksillä ei välttämättä ole sertifikaattia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälainen vaikutus luonnonkosmetiikkasertifikaateilla on
luonnonkosmetiikkaa käyttävien henkilöiden ostopäätökseen. Tutkimus rajattiin koskemaan henkilöitä, jotka haluavat tarkoituksella ostaa ja käyttää luonnonkosmetiikkaa. Tutkimuksesta rajattiin siis pois henkilöt, jotka ostavat tiedostamattaan tai vain satunnaisesti luonnonkosmetiikkaa.
Tietoperustassa käsitellään ensin luonnonkosmetiikkasertifikaattien kriteereitä sekä niiden hankinnan hintaa, sertifioitujen sekä sertifioimattomien tuotteiden hintaeroa sekä esitellään merkittävät sertifiointitahot Euroopassa. Seuraavaksi käsitellään ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä,
jotka jaotellaan demografisiin, psykologisiin sekä sosiaalisiin tekijöihin. Lopuksi käydään vielä läpi ostoprosessin eri vaiheet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä ja otantamenetelmänä käytettiin ryväsotantaa. Aineistonkeruu tapahtui internetkyselyllä ja se toteutettiin Webropolissa. Kyselylomake lähetettiin Facebook-ryhmään nimeltä Luonnonkosmetiikka 6.9.2022 ja vastausaikaa oli
yksi viikko. Vastauksia kertyi 88 kappaletta. Kyselylomakkeen kysymykset suunniteltiin teorian
pohjalta, jotta vastauksia voitaisiin linkittää teoriaan.
Melkein kaikki vastaajista oli 20–50-vuotiaita naisia. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lähes kaikille heille ympäristö sekä luonnonkosmetiikan turvallisuus ovat syinä luonnonkosmetiikan käytölleen. Tämä kertoo heidän ympäristöystävällisistä arvoistansa sekä turvallisuudentunteesta
luonnonkosmetiikan ainesosia kohtaan, jotka ohjailevat heidän ostokäyttäytymistään sertifikaatin omaavia tuotteita ostaessa. Tutkimustulosten perusteella melkein kaikki vastaajat tiesivät hyvin, mikä on luonnonkosmetiikkasertifikaatti ja suurin osa oli kuullut niistä sosiaalisen median
kautta. Luonnonkosmetiikkasertifikaatin olemassaolo ostettavassa tuotteessa oli monelle tärkeä
asia. Suurin osa tarkastaa luonnonkosmetiikan tuotetta ostaessa onko siinä sertifikaattia. Tämän lisäksi melkein kaikki valitsisi kahden melko samanlaisen tuotteen väliltä mieluummin sertifikaatilla varustetun tuotteen. Sertifioimattomaan, mutta tuotetta luonnonkosmetiikaksi väittävään yritykseen ei luotettu täysin.
kriteerit raaka-aineiden, eettisyyden sekä ympäristöystävällisyyden osalta. Kaikki luonnonkosmetiikkatuotteet eivät kuitenkaan ole sertifioituja, vaikka täyttäisivätkin sertifiointikriteerit. Tuotteiden sertifiointi on kallista, joten usein etenkin aloittelevilla ja pienillä luonnonkosmetiikkaa myyvillä
yrityksillä ei välttämättä ole sertifikaattia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälainen vaikutus luonnonkosmetiikkasertifikaateilla on
luonnonkosmetiikkaa käyttävien henkilöiden ostopäätökseen. Tutkimus rajattiin koskemaan henkilöitä, jotka haluavat tarkoituksella ostaa ja käyttää luonnonkosmetiikkaa. Tutkimuksesta rajattiin siis pois henkilöt, jotka ostavat tiedostamattaan tai vain satunnaisesti luonnonkosmetiikkaa.
Tietoperustassa käsitellään ensin luonnonkosmetiikkasertifikaattien kriteereitä sekä niiden hankinnan hintaa, sertifioitujen sekä sertifioimattomien tuotteiden hintaeroa sekä esitellään merkittävät sertifiointitahot Euroopassa. Seuraavaksi käsitellään ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä,
jotka jaotellaan demografisiin, psykologisiin sekä sosiaalisiin tekijöihin. Lopuksi käydään vielä läpi ostoprosessin eri vaiheet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä ja otantamenetelmänä käytettiin ryväsotantaa. Aineistonkeruu tapahtui internetkyselyllä ja se toteutettiin Webropolissa. Kyselylomake lähetettiin Facebook-ryhmään nimeltä Luonnonkosmetiikka 6.9.2022 ja vastausaikaa oli
yksi viikko. Vastauksia kertyi 88 kappaletta. Kyselylomakkeen kysymykset suunniteltiin teorian
pohjalta, jotta vastauksia voitaisiin linkittää teoriaan.
Melkein kaikki vastaajista oli 20–50-vuotiaita naisia. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lähes kaikille heille ympäristö sekä luonnonkosmetiikan turvallisuus ovat syinä luonnonkosmetiikan käytölleen. Tämä kertoo heidän ympäristöystävällisistä arvoistansa sekä turvallisuudentunteesta
luonnonkosmetiikan ainesosia kohtaan, jotka ohjailevat heidän ostokäyttäytymistään sertifikaatin omaavia tuotteita ostaessa. Tutkimustulosten perusteella melkein kaikki vastaajat tiesivät hyvin, mikä on luonnonkosmetiikkasertifikaatti ja suurin osa oli kuullut niistä sosiaalisen median
kautta. Luonnonkosmetiikkasertifikaatin olemassaolo ostettavassa tuotteessa oli monelle tärkeä
asia. Suurin osa tarkastaa luonnonkosmetiikan tuotetta ostaessa onko siinä sertifikaattia. Tämän lisäksi melkein kaikki valitsisi kahden melko samanlaisen tuotteen väliltä mieluummin sertifikaatilla varustetun tuotteen. Sertifioimattomaan, mutta tuotetta luonnonkosmetiikaksi väittävään yritykseen ei luotettu täysin.