Alakouluikäisen autismikirjoon kuuluvan lapsen kohtaaminen päivystystilanteessa
Sirkka, Laura; Mäkinen, Heidi (2022)
Sirkka, Laura
Mäkinen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822198
Tiivistelmä
Autismikirjoon kuuluvan lapsen kohtaamiseen liittyy erityispiirteitä, sillä autismikirjon pääoireisiin kuuluu kommunikaatiokyvyn sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen poikkeavuuksia. Toiminnallisen opinnäytetyön osana suunniteltiin ja toteutettiin luento sekä oppimateriaali Tampereen ammattikorkeakoulun keskivaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka opiskelevat lasten ja nuorten hoitotyön opintojaksoilla. Oppimateriaali käsittelee alakouluikäisen autismikirjoon kuuluvan lapsen kohtaamista päivystystilanteessa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen luennon aiheina olivat muun muassa, mitä tulee huomioida kommunikaatiossa autismikirjoon kuuluvan lapsen kohdalla ja miten edistää päivystystilanteessa positiivisen ja turvallisen kohtaamisen syntymistä autismikirjoon kuuluvan lapsen kanssa. Materiaalin tavoite on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa ja valmiuksia kohdata autismikirjoinen lapsi ajankohtaisen ja tutkitun tiedon perusteella.
Autismikirjoisen lapsen kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa tulee ottaa yksilöllisesti huomioon esimerkiksi lapsen kommunikaatiotaso ja –tavat. Opinnäytetyössä käsiteltäväksi aiheeksi valikoitui autismikirjon häiriöt, sillä siihen liittyvät diagnoosit ovat lisääntyneet viime vuosikymmeninä huomattavasti.
Luennolle osallistuneet sairaanhoitajaopiskelijat saivat ajantasaista tietoa siitä, mitä tulee huomioida hoitotilanteessa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, kun potilaana on entuudestaan tuntematon autismikirjoon kuuluva lapsi. Luentomateriaalia voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön opetuksessa. Kehitysehdotuksena esitämme, että autismikirjoon liittyviä luentoja voisi sairaanhoitajaopintojen aikana olla useampia ja ne voisivat sijoittua nimenomaan keskivaiheen opintoihin. Kohdeyleisön tietotason kartoittaminen etukäteen tekisi mahdolliseksi sen, että luennoilla voitaisiin keskittyä asioihin, joista osallistujilla ei ole vielä niin paljon tietoa. Opetus lasten autismikirjon häiriöistä ennen sairaanhoitajakoulutuksen syventäviä opintoja parantaisi myös taitoja lasten-ja nuorten hoitotyön harjoitteluissa syventäviin opintoihin siirryttäessä.
Autismikirjoisen lapsen kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa tulee ottaa yksilöllisesti huomioon esimerkiksi lapsen kommunikaatiotaso ja –tavat. Opinnäytetyössä käsiteltäväksi aiheeksi valikoitui autismikirjon häiriöt, sillä siihen liittyvät diagnoosit ovat lisääntyneet viime vuosikymmeninä huomattavasti.
Luennolle osallistuneet sairaanhoitajaopiskelijat saivat ajantasaista tietoa siitä, mitä tulee huomioida hoitotilanteessa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, kun potilaana on entuudestaan tuntematon autismikirjoon kuuluva lapsi. Luentomateriaalia voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön opetuksessa. Kehitysehdotuksena esitämme, että autismikirjoon liittyviä luentoja voisi sairaanhoitajaopintojen aikana olla useampia ja ne voisivat sijoittua nimenomaan keskivaiheen opintoihin. Kohdeyleisön tietotason kartoittaminen etukäteen tekisi mahdolliseksi sen, että luennoilla voitaisiin keskittyä asioihin, joista osallistujilla ei ole vielä niin paljon tietoa. Opetus lasten autismikirjon häiriöistä ennen sairaanhoitajakoulutuksen syventäviä opintoja parantaisi myös taitoja lasten-ja nuorten hoitotyön harjoitteluissa syventäviin opintoihin siirryttäessä.