Myyntilaskutusprosessin kehittäminen
Leikman, Jenna (2022)
Leikman, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sulun Kiinteistönhoito Oy, joka tarjoaa isännöinnin- ja kiin-teistönhoidonpalvelua asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöille. Opinnäytetyön aiheena oli toimeksiantajan myyntilaskutusprosessin kehittäminen. Työn tavoitteena oli selvittää myyntilaskutusprosessin nykytilanne ja sen ongelmakohdat ja löytää ongelmakohtiin kehitysideat, jotka veisivät laskutus-prosessia toimivampaan, kustannustehokkaampaan ja modernimpaan suuntaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä haastatteluja. Opinnäytetyö aloitettiin nykytilanteen selvittämisellä, johon aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja haastattelulla. Nykytilanteen selvittämisen jälkeen pidettiin strategiapalaveri, jossa selvitettiin haastattelun avulla, mitä yritys laskutukselta tulevaisuudessa haluaa. Laskutusprosessi jaettiin eri laskutettaviin osa-alueisiin ja jokaisesta osa-alueesta tehtiin mahdollisimman yksityiskohtaiset prosessikaaviot prosessin kulusta. Prosessikaavioita tarkastelemalla ja arvioimalla opinnäytetyöntekijä ideoi kehitysehdotukset muun muassa kirjallisuutta hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksena syntyivät myyntilaskutuksen prosessikaaviot toimeksiantajalle sekä räätälöidyt kehitysideat jokaisen kehitettävän osa-alueen ongelmakohtiin. Yhtenä opinnäytetyön tuloksena voidaan pitää opinnäytetyössä käytettyä kehittämissuunnitelman kaaviota, jota toimeksiantaja voi jatkossa käyttää yrityksen muihin kehitettäviin prosesseihin. Jatkotutkimuksena voisi olla tutkimus siitä, miten kehitysideat toimivat käytännössä. Toisena jatkotutkimus ehdotuksena on miettiä, voisiko opinnäytetyössä käytetyn kehittämissuunnitelman avulla kehittää myös muita yrityksen taloushallinnon osa-alueita, jotka opinnäytetyöstä rajattiin pois, kuten ostolasku- tai perintäprosessiin.
Tutkimuksen tulokset tukevat ajatusta siitä, että prosessien toimivuuden tarkastelu on aika ajoin tarpeen ja että digitalisaation avulla yritys pystyy parantamaan toiminnan tehokkuutta, ja sen kautta hillitsemään kulujaan. Manuaalisen ja paperityön minimoinnilla saadaan vähennettyä yrityksen muuttuvia- sekä kiinteitä kustannuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä haastatteluja. Opinnäytetyö aloitettiin nykytilanteen selvittämisellä, johon aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla ja haastattelulla. Nykytilanteen selvittämisen jälkeen pidettiin strategiapalaveri, jossa selvitettiin haastattelun avulla, mitä yritys laskutukselta tulevaisuudessa haluaa. Laskutusprosessi jaettiin eri laskutettaviin osa-alueisiin ja jokaisesta osa-alueesta tehtiin mahdollisimman yksityiskohtaiset prosessikaaviot prosessin kulusta. Prosessikaavioita tarkastelemalla ja arvioimalla opinnäytetyöntekijä ideoi kehitysehdotukset muun muassa kirjallisuutta hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksena syntyivät myyntilaskutuksen prosessikaaviot toimeksiantajalle sekä räätälöidyt kehitysideat jokaisen kehitettävän osa-alueen ongelmakohtiin. Yhtenä opinnäytetyön tuloksena voidaan pitää opinnäytetyössä käytettyä kehittämissuunnitelman kaaviota, jota toimeksiantaja voi jatkossa käyttää yrityksen muihin kehitettäviin prosesseihin. Jatkotutkimuksena voisi olla tutkimus siitä, miten kehitysideat toimivat käytännössä. Toisena jatkotutkimus ehdotuksena on miettiä, voisiko opinnäytetyössä käytetyn kehittämissuunnitelman avulla kehittää myös muita yrityksen taloushallinnon osa-alueita, jotka opinnäytetyöstä rajattiin pois, kuten ostolasku- tai perintäprosessiin.
Tutkimuksen tulokset tukevat ajatusta siitä, että prosessien toimivuuden tarkastelu on aika ajoin tarpeen ja että digitalisaation avulla yritys pystyy parantamaan toiminnan tehokkuutta, ja sen kautta hillitsemään kulujaan. Manuaalisen ja paperityön minimoinnilla saadaan vähennettyä yrityksen muuttuvia- sekä kiinteitä kustannuksia.