Instagram-markkinoinnin merkitys brändimielikuvien syntymiseen kahvila-alalla
Vuorimaa, Viivi (2022)
Vuorimaa, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522052
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Instagram markkinoinnin merkitystä brändimielikuvien syntymiseen kahvila-alalla. Tavoitteena oli selvittää voiko Instagram markkinoinnilla vaikuttaa brändimielikuvaan, mistä tekijöistä koostuu vaikuttava ja hyvä Instagram markkinointi sekä voiko Instagram markkinoinnilla synnyttää uusia mielikuvia kuluttajille. Instagram markkinointi ja Instagram sosiaalisen median kanavana on suuressa suosiossa ja kasvussa, mutta brändimielikuvien syntymistä Instagramin avulla ei ole vielä tutkittu jonka takia kyseinen aihe valikoitui opinnäytetyöhön. Tutkimuksen tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja se jaettiin tutkijan Instagramissa, LinkedInissä sekä kahdessa Facebook ryhmässä. Kysely oli suunnattu 18–35-vuotiaille Instagramin käyttäjille. Kyseessä oli siis itsevalikoituva verkkokysely. Kyselyn avasi 603 henkilöä joista lopullisia perusjoukkoon kuuluvia vastaajia oli 200. Tutkimusaineisto kerättiin Webropolissa tehdyllä kyselylomakkeella josta se siirrettiin Exceliin analysoitavaksi. Kyselylomakkeeseen valikoituneet kysymykset pohjautuivat tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen jossa käsiteltiin Instagram markkinointia, brändimielikuvia sekä brändiassosiaatioita. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin suoria jakaumia sekä keskilukuja. Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista koki että yrityksen Instagram on erittäin suuri tekijä brändimielikuvan luonnissa. Se minkälaista sisältö luo ja minkälaisen tunteen kuluttaja saa katsellessaan yrityksen Instagram markkinointia ja sisältöä vaikuttaa esimerkiksi kuluttajan ostopäätökseen. Jos Instagramissa jaettu sisältö sekä mainokset ovat sekavia, tyrkyttäviä sekä sisältää epätosia väittämiä, koettiin yritys epäluotettavana. Tutkimustulosten perusteella yritysten tulee kiinnittää tarkkaa huomiota Instagram-markkinointiin sekä sisällöntuotantoon sillä niiden vaikutus kuluttajien brändimielikuvaan on suuri.