Pengerkevennyksen rakentaminen sillanrakennuskohteeseen
Uusitalo, Juuso (2022)
Uusitalo, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustana toimi tarve selvittää eri kevennysmateriaalien ominaisuuksia Pohjois-Poriin rakennettavien alikulkusiltojen kevennyspenkereitä varten. Materiaalitutkimuksen tarve liittyi mahdollisiin muutosesityksiin pengermateriaalin valintaa koskien, sillä urakoitsija halusi selvittää, olisiko työn toteuttaminen suunnitelmista poikkeavalla materiaalivalinnalla ollut mahdollista täyttäen samalla suunnitelmien laatuvaatimukset riittävällä tasolla.
Opinnäytetyö pyrittiin myös toteuttamaan siten, että sitä pystyttäisiin hyödyntämään opastavana dokumenttina tulevilla työmailla, joilla rakennetaan kevennyspenkereitä. Opasdokumentin tarpeen taustalla on erityisesti Satakunnan alueella yleistyvä tarve kevennyspenkereiden rakentamiseen, sillä kevennykset on todettu toimivaksi ratkaisuksi huonosti kantaville alueille rakennettaessa.
Työ toteutettiin tekemällä kirjallisuustutkimusta kevennyspenkereiden rakentamisesta, sekä kevennysmateriaalien ominaisuuksista. Lisäksi opinnäytetyöhön liittyen suoritettiin jälkitarkkailumittauksia Destia Oy:n aikaisemmin rakentamassa kevennyskohteessa. Tutkimusosuuden lisäksi työssä esiteltiin Porin pohjoispuolella sijaitseva sillanrakennuskohde, jonka kevennysrakenteita materiaalitutkimus pääasiassa koskee.
Opinnäytetyöstä saatiin eri kevennysmateriaalien ominaisuuksista tietoa, jota pystytään hyödyntämään sekä Pohjois-Porin siltahankkeessa, että tulevissa vastaavanlaisissa hankkeissa. Jälkitarkkailumittauksissa havaittiin, että huonosti kantavissa pohjaolosuhteissa rakennetut kevennyspenkereet ovat säilyttäneet hyvin lujuutensa. Lisäksi opinnäyte työstä voi löytää yleistä tietoa kevennysten rakentamisesta.
Opinnäytetyö pyrittiin myös toteuttamaan siten, että sitä pystyttäisiin hyödyntämään opastavana dokumenttina tulevilla työmailla, joilla rakennetaan kevennyspenkereitä. Opasdokumentin tarpeen taustalla on erityisesti Satakunnan alueella yleistyvä tarve kevennyspenkereiden rakentamiseen, sillä kevennykset on todettu toimivaksi ratkaisuksi huonosti kantaville alueille rakennettaessa.
Työ toteutettiin tekemällä kirjallisuustutkimusta kevennyspenkereiden rakentamisesta, sekä kevennysmateriaalien ominaisuuksista. Lisäksi opinnäytetyöhön liittyen suoritettiin jälkitarkkailumittauksia Destia Oy:n aikaisemmin rakentamassa kevennyskohteessa. Tutkimusosuuden lisäksi työssä esiteltiin Porin pohjoispuolella sijaitseva sillanrakennuskohde, jonka kevennysrakenteita materiaalitutkimus pääasiassa koskee.
Opinnäytetyöstä saatiin eri kevennysmateriaalien ominaisuuksista tietoa, jota pystytään hyödyntämään sekä Pohjois-Porin siltahankkeessa, että tulevissa vastaavanlaisissa hankkeissa. Jälkitarkkailumittauksissa havaittiin, että huonosti kantavissa pohjaolosuhteissa rakennetut kevennyspenkereet ovat säilyttäneet hyvin lujuutensa. Lisäksi opinnäyte työstä voi löytää yleistä tietoa kevennysten rakentamisesta.