Tiimityö toimintatavaksi
Luosmala, Salli (2013)
Luosmala, Salli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli Tampereen yliopistollisen sairaalan lastenneurologian yksikön toiminnan kehittämishanke 2011–2014, jonka aikana kuvataan yksikön potilasryhmien hoitopolut nyt ja tulevaisuudessa. Kehittämishanke on osa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin uudistamishanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tiimityöskentelyä moniammatillisen työryhmän näkökulmasta lastenneurologian yksikössä. Tutkimustehtävät olivat: 1) Mitä kokemuksia henkilökunnalla on tiimityöstä, 2) Mitä odotuksia henkilökunnalla on tiimityöskentelyltä? sekä 3) Mitä tiimityön kehittämisellä saavutetaan? Opinnäytetyön tavoite oli selkeyttää tiimityömallia koko lastenneurologisen yksikön moniammatilliselle työryhmälle, koska tiimityötä ei ole aiemmin kuvattu yksikössä ja tälle on selkeä tarve. Tavoitteena oli sekä lisätä tietoutta että karkottaa mahdollisia epäluuloja tiimityötä kohtaan. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja se toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältäneellä sähköisellä kyselylomakkeella koko lastenneurologian yksikön moniammatilliselle henkilökunnalle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tiimityö koettiin pääasiassa hyvänä ja mielekkäänä työskentelytapana lastenneurologian yksikössä tällä hetkellä, mutta tiimityössä koettiin olevan paljon haasteita ennen kuin sitä voidaan täysipainoisesti alkaa toteuttamaan työyksikön toimintatapana. Tiimityön tavoitteiden laadinnan sekä toisten työnkuvien ymmärtämisen ja resurssien mahdollistamisen koettiin olevan tiimityön tekemistä helpottavia asioita. Odotukset tiimityölle kohdistuivat siihen, että tiimityötä tulisi edelleen kehittää monin tavoin työyhteisössä. Tiimityöstä saadaan tulevaisuudessa toimiva työskentelytapa työyksikköön, jos kehittäminen ja kehittyminen tiimityöskentelyyn jatkuvat. Vastaajat uskoivat tiimityön kehittymisen johtavan työyksikössä parhaimmillaan kohti asiantuntijaorganisaatiota, jossa tiimityö on luonnollinen, kokonaisvaltainen työskentelytapa, ja asiakkaat saavat laadukasta, kokonaisvaltaista hoitoa.
Tiimityön kehittämistä kannattaa lastenneurologian yksikössä edelleen jatkaa, koska kyselyvastauksista voitiin päätellä, että henkilökunta on innokas kehittämään työtään tiimityön suuntaan jatkossakin. Työyksikössä tulisi saada koulutusta tiimityön tekemiseen jatkossa, koska sekä teoriatieto että aiemmat tutkimukset ja tämä tutkimus osoittivat, että hyvä perehtyminen ja kouluttautuminen lisäävät motivaatiota, sitoutumista ja ennen kaikkea osaamista tiimityön tekemiseen.
Tiimityö koettiin pääasiassa hyvänä ja mielekkäänä työskentelytapana lastenneurologian yksikössä tällä hetkellä, mutta tiimityössä koettiin olevan paljon haasteita ennen kuin sitä voidaan täysipainoisesti alkaa toteuttamaan työyksikön toimintatapana. Tiimityön tavoitteiden laadinnan sekä toisten työnkuvien ymmärtämisen ja resurssien mahdollistamisen koettiin olevan tiimityön tekemistä helpottavia asioita. Odotukset tiimityölle kohdistuivat siihen, että tiimityötä tulisi edelleen kehittää monin tavoin työyhteisössä. Tiimityöstä saadaan tulevaisuudessa toimiva työskentelytapa työyksikköön, jos kehittäminen ja kehittyminen tiimityöskentelyyn jatkuvat. Vastaajat uskoivat tiimityön kehittymisen johtavan työyksikössä parhaimmillaan kohti asiantuntijaorganisaatiota, jossa tiimityö on luonnollinen, kokonaisvaltainen työskentelytapa, ja asiakkaat saavat laadukasta, kokonaisvaltaista hoitoa.
Tiimityön kehittämistä kannattaa lastenneurologian yksikössä edelleen jatkaa, koska kyselyvastauksista voitiin päätellä, että henkilökunta on innokas kehittämään työtään tiimityön suuntaan jatkossakin. Työyksikössä tulisi saada koulutusta tiimityön tekemiseen jatkossa, koska sekä teoriatieto että aiemmat tutkimukset ja tämä tutkimus osoittivat, että hyvä perehtyminen ja kouluttautuminen lisäävät motivaatiota, sitoutumista ja ennen kaikkea osaamista tiimityön tekemiseen.