Sijoitetun lapsen tunnetaitojen vahvistaminen : pieni tunnetaito -opas ammatillisen perhekodin käyttöön
Haapsaari, Kirsi (2022)
Haapsaari, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822232
Tiivistelmä
Tunteet kuuluvat elämäämme sen jokaisena hetkenä ja liittyvät lähes kaikkeen, mitä teemme. Tunteet antavat meille tarpeellista tietoa itsestämme ja muista. Ne vaikuttavat ajatteluumme ja sitä kautta tekemäämme toimintaan. Tunteiden avulla voimme viestiä niiden taustalla olevista tarpeista. Tunnetaitojen avulla voimme ymmärtää, havainnoida ja säädellä erityisesti omia tunteitamme sekä tunteista aiheutuvaa käyttäytymistä. Tunnetaidot ovat merkittävässä roolissa sosiaalisessa kanssakäymisessä toisten ihmisten kanssa. Ne auttavat meitä luomaan kestäviä ihmissuhteita.
Tunnekasvatus on tunnetaitojen oppimista ja opettelua. Aikuisella on tärkeä tehtävä opettaa lapselle tunnetaitoja ¬– auttaa lasta nimeämään, ymmärtämään ja hallitsemaan tunteita. Lapsi oppii tunnetaitoja myös vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Lapsen tunnesäätelyjärjestelmä on vielä keskeneräinen ja kehittyvä. Tunnekasvatus ja lapsen tunnetaitojen tukeminen ovat erityisen tärkeitä sijoitetuilla lapsilla, sillä heillä ilmenee usein varhaislapsuuden kiintymyssuhdehäiriö tai -trauma, joka vaikeuttaa tunteiden säätelyä ja tunnetaitojen kehittymistä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda lasten tunnetaitoihin liittyvä opas erään ammatillisen perhekodin käyttöön. Kehittämistyön tavoitteena oli tunteisiin ja tunnetaitoihin liittyvän tiedon kokoaminen helposti luettavan oppaan muotoon. Oppaan on tarkoitus innostaa ja kannustaa lasten tunnetaitojen vahvistamiseen sekä etsimään lisää tietoa tunteista ja tunnetaidoista. Teoreettisena viitekehyksenä ja keskeisinä käsitteinä tässä opinnäytetyössä ovat tunnekasvatus, tunnetaidot ja tunteet sekä tunnetaitojen kehittyminen ja vahvistaminen. Toteutin kehittämistyön syksyn 2022 aikana.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Pieni tunnetaito -opas. Keräsin oppaaseen tietoa tunteista, tunnetaidoista, kiintymyssuhteesta tunne-elämän perustana, tunnetaitojen kehittymisestä, lapsen tunnetaitojen vahvistamisesta sekä ohjaajan roolista tunnetaitojen vahvistamisessa. Kokosin oppaaseen myös joitakin tunnetaitoihin liittyviä harjoituksia. Pieni tunnetaito -opas antaa ammatillisen perhekodin työntekijöille lisää valmiuksia tukea ja vahvistaa heille sijoitettujen lasten tunnetaitoja. Kehittämistyön lopputulosta arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Opas on tarkoitettu ainoastaan tämän opinnäytetyön toimeksiantajan käyttöön, eikä sitä julkaista tämän opinnäytetyöraportin yhteydessä.
Tunnekasvatus on tunnetaitojen oppimista ja opettelua. Aikuisella on tärkeä tehtävä opettaa lapselle tunnetaitoja ¬– auttaa lasta nimeämään, ymmärtämään ja hallitsemaan tunteita. Lapsi oppii tunnetaitoja myös vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Lapsen tunnesäätelyjärjestelmä on vielä keskeneräinen ja kehittyvä. Tunnekasvatus ja lapsen tunnetaitojen tukeminen ovat erityisen tärkeitä sijoitetuilla lapsilla, sillä heillä ilmenee usein varhaislapsuuden kiintymyssuhdehäiriö tai -trauma, joka vaikeuttaa tunteiden säätelyä ja tunnetaitojen kehittymistä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda lasten tunnetaitoihin liittyvä opas erään ammatillisen perhekodin käyttöön. Kehittämistyön tavoitteena oli tunteisiin ja tunnetaitoihin liittyvän tiedon kokoaminen helposti luettavan oppaan muotoon. Oppaan on tarkoitus innostaa ja kannustaa lasten tunnetaitojen vahvistamiseen sekä etsimään lisää tietoa tunteista ja tunnetaidoista. Teoreettisena viitekehyksenä ja keskeisinä käsitteinä tässä opinnäytetyössä ovat tunnekasvatus, tunnetaidot ja tunteet sekä tunnetaitojen kehittyminen ja vahvistaminen. Toteutin kehittämistyön syksyn 2022 aikana.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Pieni tunnetaito -opas. Keräsin oppaaseen tietoa tunteista, tunnetaidoista, kiintymyssuhteesta tunne-elämän perustana, tunnetaitojen kehittymisestä, lapsen tunnetaitojen vahvistamisesta sekä ohjaajan roolista tunnetaitojen vahvistamisessa. Kokosin oppaaseen myös joitakin tunnetaitoihin liittyviä harjoituksia. Pieni tunnetaito -opas antaa ammatillisen perhekodin työntekijöille lisää valmiuksia tukea ja vahvistaa heille sijoitettujen lasten tunnetaitoja. Kehittämistyön lopputulosta arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Opas on tarkoitettu ainoastaan tämän opinnäytetyön toimeksiantajan käyttöön, eikä sitä julkaista tämän opinnäytetyöraportin yhteydessä.