Todellinen tilaääni virtuaalisessa ympäristössä
Soini, Jesse (2014)
Soini, Jesse
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311605
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen tutkielma, jolla pyritään selvittämään äänen käyttäytymistä niin akustisessa kuin virtuaalisessa ympäristössä. Opinnäytetyössä yritetään myös löytää keinoja elävöittää virtuaaliseen tilaan adaptoituja todellisen tilan ääniä. Toiminnallinen osuus on interaktiivinen tilasimulaatio Kaksio, joka on toteutettu Unity Technologies -yrityksen kehittämää Unity -pelimoottoria hyödyntäen.
Tutkielman näkökulma on pääosin rajatun, suljetun tilan konkreettinen tutkiminen ja se miten kyseisen tilan akustinen profiili on adaptoitavissa digitaaliseen muotoon. Siinä pyritään antamaan mahdollisimman kattava vastaus kysymykseen "miten täyttää virtuaa-linen tila todellisten havaintojen pohjalta ja saavuttaa siten mahdollisimman realistinen äänimaisema digitaaliseen tyhjyyteen?".
Tutkielman näkökulma on pääosin rajatun, suljetun tilan konkreettinen tutkiminen ja se miten kyseisen tilan akustinen profiili on adaptoitavissa digitaaliseen muotoon. Siinä pyritään antamaan mahdollisimman kattava vastaus kysymykseen "miten täyttää virtuaa-linen tila todellisten havaintojen pohjalta ja saavuttaa siten mahdollisimman realistinen äänimaisema digitaaliseen tyhjyyteen?".