Tunteiden aarrearkku : tunnekerhon hyödyntäminen lasten emotionaalisen itsesäätelyn kehityksen tukemiseen
Reku, Veera (2022)
Reku, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822265
Tiivistelmä
Lasten itsesäätely sekä tunnekasvatus ovat teemoina olleet ajankohtaisia viime vuosina varhaiskasvatuksessa. Työn tarkoituksena oli luoda helppokäyttöinen tunnekasvatusopas käytettäväksi varhaiskasvatuksessa. Tarkoitus oli toimintatutkimusta hyödyntäen selvittää, kuinka tunnekasvatusoppaan hyödyntäminen tunnekerhon muodossa vaikuttaa lasten emotionaalisiin itsesäätelytaitoihin ja millaisilla keinoilla opinnäytetyön tuotos tuki lasten emotionaalisten itsesäätelytaitojen kehitystä. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli olla mukana edistämässä lasten tunne-elämän kehitystä, etenkin painottaen lasten emotionaalisen itsesäätelyn kehitystä ja sen kehityksen tukemista.
Työn tuotoksena syntyi tunnekasvatusopas, Tunteiden aarrearkku ja tunnekasvatusopasta hyödynnettiin päiväkotiryhmissä tunnekerhon muodossa. Tunnekerhoa edelsi sähköinen Surviolla tuotettu alkukartoituskysely, jolla kartoitettiin tutkittavien ryhmien tilanteita sekä vastausten perusteella kerhon tehtäviä muokattiin sopiviksi. Alkukartoituskyselyn tulokset analysointiin hyödyntäen Survion omaa tulosanalyysiä. Kerhon toteuttamisen jälkeen kasvattajilta kerättiin palautekyselyllä palautetta kerhosta sekä sen vaikutuksista. Palautekyselyn tulokset analysointiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella tunnekerholla oli positiivinen vaikutus tutkittavien ryhmien lasten emotionaalisiin itsesäätelytaitoihin sekä tunnetaitoihin. Harjoitellut tunnetaidot tukivat myös jonkin verran emotionaalisia itsesäätelytaitoja ja niiden kehittymistä. Oppaan tehtävistä pidettiin yleisesti ja tehtävät olivat hyödyllisiä, joskin pienemmille lapsille tai suomea toisena kielenä puhuville lapsille ne olivat liian haastavia.
Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että aiheena tunnekasvatus ja itsesäätely ovat tärkeitä varhaiskasvatuksen näkökulmasta ja niiden tärkeyttä lapsen kasvulle ja kehitykselle tulisi korostaa lasten lisääntyneiden itsesäätelyn haasteiden vuoksi. Itsesäätelyä tulisi tutkia vielä lisää sen moniulotteisuuden vuoksi ja se olisi tärkeä aihe jatkotutkimuksen toteuttamista ajatellen.
Työn tuotoksena syntyi tunnekasvatusopas, Tunteiden aarrearkku ja tunnekasvatusopasta hyödynnettiin päiväkotiryhmissä tunnekerhon muodossa. Tunnekerhoa edelsi sähköinen Surviolla tuotettu alkukartoituskysely, jolla kartoitettiin tutkittavien ryhmien tilanteita sekä vastausten perusteella kerhon tehtäviä muokattiin sopiviksi. Alkukartoituskyselyn tulokset analysointiin hyödyntäen Survion omaa tulosanalyysiä. Kerhon toteuttamisen jälkeen kasvattajilta kerättiin palautekyselyllä palautetta kerhosta sekä sen vaikutuksista. Palautekyselyn tulokset analysointiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella tunnekerholla oli positiivinen vaikutus tutkittavien ryhmien lasten emotionaalisiin itsesäätelytaitoihin sekä tunnetaitoihin. Harjoitellut tunnetaidot tukivat myös jonkin verran emotionaalisia itsesäätelytaitoja ja niiden kehittymistä. Oppaan tehtävistä pidettiin yleisesti ja tehtävät olivat hyödyllisiä, joskin pienemmille lapsille tai suomea toisena kielenä puhuville lapsille ne olivat liian haastavia.
Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että aiheena tunnekasvatus ja itsesäätely ovat tärkeitä varhaiskasvatuksen näkökulmasta ja niiden tärkeyttä lapsen kasvulle ja kehitykselle tulisi korostaa lasten lisääntyneiden itsesäätelyn haasteiden vuoksi. Itsesäätelyä tulisi tutkia vielä lisää sen moniulotteisuuden vuoksi ja se olisi tärkeä aihe jatkotutkimuksen toteuttamista ajatellen.