Koulukuraattori kouluhyvinvoinnin ja osallisuuden tukijana yläkouluissa: yläkoululaisten näkemyksiä koulukuraattorin työstä
Kinnunen, Annu; Kortesniemi, Johanna (2022)
Kinnunen, Annu
Kortesniemi, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822261
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee koulukuraattorin työnkuvaa, oppilaiden kouluhyvinvointia ja osallisuutta. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja käsityksiä koulukuraattorin työstä kouluhyvinvoinnin tukijana sekä sitä, miten nuoret näkevät, että koulukuraattorin palveluita voisi kehittää vielä enemmän matalan kynnyksen palveluiksi. Kun koulukuraattorin palvelut ovat laadukkaita ja oppilaiden tarpeisiin vastaavia, on asiakasprosessi onnistunut. Tutkimuksessa pyritään strukturoitujen kysymysten avulla selvittämään lähinnä nuorten näkemyksiä kuraattorin palveluista ja koulunsa kouluhyvinvoinnista, poiketen osallisuus-teema, jota on tarkasteltu oppilaiden kokemuksen kautta.
Kohderyhmänä tutkimuksessamme olivat 8.- ja 9.-luokkalaiset oppilaat kolmesta riihimäkeläisestä yläkoulusta. Tutkimus lähetettiin Wilma-viestitse koulukuraattorien toimesta 8.–9.-luokkalaisille oppilaille, ja he pääsivät halutessaan vastaamaan siihen linkin tai QR-koodin kautta. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla ja sähköisellä Webropol-kyselylomakekaavakkeella. Kysely toteutettiin keväällä 2022 Riihimäen yläkouluissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 195 oppilasta.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret käsittävät kouluhyvinvoinnin siten, että koulussa on kavereita ja siellä on kiva olla. Sen lisäksi nuoret näkivät kouluhyvinvoinnin koostuvan siitä, ettei koulussa kiusata ja oppiaineissa menee hyvin. Nuorten mielestä koulukuraattori voisi eniten tukea oppilaita kiusaamiseen liittyvissä asioissa sekä yksinäisyyteen, jaksamiseen ja mielialaan liittyvissä haasteissa. Kyselyssä tuli myös ilmi, että kuraattori näkyy koulun arjessa vielä vähän. Oppilaat toivoisivatkin, että kuraattori järjestäisi enemmän walk-in-vastaanottoja, jolloin oppilaat pääsisivät tapaamaan kuraattoria ilman ajanvarausta. Oman osallisuutensa nuoret kokivat vielä heikkona, minkä vuoksi se olisi tärkeä aihe, jota käsiteltäisiin vielä koulussa vaikkapa kuraattorin järjestämissä ryhmäytyksissä.
Kohderyhmänä tutkimuksessamme olivat 8.- ja 9.-luokkalaiset oppilaat kolmesta riihimäkeläisestä yläkoulusta. Tutkimus lähetettiin Wilma-viestitse koulukuraattorien toimesta 8.–9.-luokkalaisille oppilaille, ja he pääsivät halutessaan vastaamaan siihen linkin tai QR-koodin kautta. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla ja sähköisellä Webropol-kyselylomakekaavakkeella. Kysely toteutettiin keväällä 2022 Riihimäen yläkouluissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 195 oppilasta.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret käsittävät kouluhyvinvoinnin siten, että koulussa on kavereita ja siellä on kiva olla. Sen lisäksi nuoret näkivät kouluhyvinvoinnin koostuvan siitä, ettei koulussa kiusata ja oppiaineissa menee hyvin. Nuorten mielestä koulukuraattori voisi eniten tukea oppilaita kiusaamiseen liittyvissä asioissa sekä yksinäisyyteen, jaksamiseen ja mielialaan liittyvissä haasteissa. Kyselyssä tuli myös ilmi, että kuraattori näkyy koulun arjessa vielä vähän. Oppilaat toivoisivatkin, että kuraattori järjestäisi enemmän walk-in-vastaanottoja, jolloin oppilaat pääsisivät tapaamaan kuraattoria ilman ajanvarausta. Oman osallisuutensa nuoret kokivat vielä heikkona, minkä vuoksi se olisi tärkeä aihe, jota käsiteltäisiin vielä koulussa vaikkapa kuraattorin järjestämissä ryhmäytyksissä.