Finnish consumer's perception of sustainability in clothing, and its effects on purchasing decisions
Suoniemi, Aki-Jussi (2022)
Suoniemi, Aki-Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822292
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää suomalaisten kuluttajien ajatuksia ja käyttäytymistä mitä tulee kestävään vaatetukseen. Kirjoittajalla on vaatebrändi, joka valmistaa vaatteita Suomessa. Aiemmat saman aihepiirin työt ovat havainneet, että kuluttajat haluaisivat ostaa kestäviä vaatteita, mutta eivät päädy näihin ostopäätöksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää brändin potentiaalisten, suomalaisten kuluttajien ajatuksia kestävää muotia kohtaan. Työn toimeksiantajana on kirjoittajan oma brändi.
Tutkielman data kerättiin kyselyllä, joka jaettiin Hypend- nimisessä Facebook ryhmässä, sekä kirjoittajan omassa sosiaalisessa mediassa. Hypend on vaat-teisiin ja kulttuuriin keskittyvä Facebook ryhmä, jonka jäsenet ovat brändin keskeistä asiakaskuntaa. Näitä löydöksiä verrattiin aiempien töiden löytöihin.
Lähes kaikki vastaajat kertoivat ostaneensa suomessa valmistettuja vaatteita, ja suomalaista valmistusta pidettiin tulosten mukaan arvokkaana. Vastaajat olivat keskimäärin valmiita maksamaan merkittävästi enemmän Suomessa valmistetusta vaatekappaleesta verrattuna vastaavanlaiseen Bangladeshissa valmistettuun vaatteeseen. Opinnäytetyön yhteydessä saaduista vastauksista ei löytynyt yhtä merkittävää eroa ajatusten ja kulutuskäyttäytymisen välillä, mitä muista töistä on löytynyt. Naiset olivat vastausten perusteella kauttaaltaan hieman vastuullisempia kuin miehet.
Suomessa vaatteiden valmistaminen on vastaajien mielestä arvokasta, ja siitä ollaan valmiita maksamaan. Suomessa saattaisi olla markkina kaupalle, joka myy käytettyjä vaatteita ja vastuullisesti valmistettuja vaatteita saman katon alla.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää brändin potentiaalisten, suomalaisten kuluttajien ajatuksia kestävää muotia kohtaan. Työn toimeksiantajana on kirjoittajan oma brändi.
Tutkielman data kerättiin kyselyllä, joka jaettiin Hypend- nimisessä Facebook ryhmässä, sekä kirjoittajan omassa sosiaalisessa mediassa. Hypend on vaat-teisiin ja kulttuuriin keskittyvä Facebook ryhmä, jonka jäsenet ovat brändin keskeistä asiakaskuntaa. Näitä löydöksiä verrattiin aiempien töiden löytöihin.
Lähes kaikki vastaajat kertoivat ostaneensa suomessa valmistettuja vaatteita, ja suomalaista valmistusta pidettiin tulosten mukaan arvokkaana. Vastaajat olivat keskimäärin valmiita maksamaan merkittävästi enemmän Suomessa valmistetusta vaatekappaleesta verrattuna vastaavanlaiseen Bangladeshissa valmistettuun vaatteeseen. Opinnäytetyön yhteydessä saaduista vastauksista ei löytynyt yhtä merkittävää eroa ajatusten ja kulutuskäyttäytymisen välillä, mitä muista töistä on löytynyt. Naiset olivat vastausten perusteella kauttaaltaan hieman vastuullisempia kuin miehet.
Suomessa vaatteiden valmistaminen on vastaajien mielestä arvokasta, ja siitä ollaan valmiita maksamaan. Suomessa saattaisi olla markkina kaupalle, joka myy käytettyjä vaatteita ja vastuullisesti valmistettuja vaatteita saman katon alla.