Henkilökohtainen myyntityö ja myymälämarkkinointi osana myynninedistämistä
Mettälä, Johanna (2022)
Mettälä, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822304
Tiivistelmä
Myynninedistäminen on tärkeässä osassa myyntityötä, ja Kangasalan JYSKissä halutaan olla entistä parempia siinä. Opinnäytetyön aihe muodostui toimeksiantajan ehdotuksesta sekä omasta mielenkiinnosta myynninedistämistä kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, miten myymälämarkkinointi toimii myymälässä ja millä keinoilla myyntiä voitaisiin edistää. Myynninedistämistä tarkasteltiin niin myyjän toiminnan sekä myymälämarkkinoinnin puolelta. Tarkoituksena oli selvittää, miten myyjät voivat itse vaikuttaa myynninedistämiseen, ja millä tavoilla myymälämarkkinointia voidaan hyödyntää myynninedistämisessä.
Opinnäytetyössä myynninedistämistä tutkittiin kolmella eri tutkimuksella; myyjille teetetyllä kyselyllä, asiakashaastattelulla ja asiakasreiteillä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että myymälän yleisilme on niin asiakkaiden kuin myyjien mielestä siisti ja selkeä. Tuotteita löytyy helposti, mutta myyjien mielestä tuotesijoittelussa olisi parantamisen varaa. Kassa-alueella oli myyjien mielestä eniten kehitettävää niin tuotevalikoimassa kuin myös tuotesijoittelussa. Kangasalan JYSKissä palvelun laatu on erityisen hyvää, ja se tuli myös ilmi haastatteluissa. Asiakasreittien perusteella saatiin hyvää tietoa siitä, missä käytävillä asiakkaat eniten kulkivat, ja mitkä paikat olisivat oivallisia tuotesijoitteluun myynninedistämisen kannalta.
Opinnäytetyöstä oli rajattu keskiosto ja tietyn tuotteen myynninedistäminen. Tämän opinnäytetyön pohjalta pystyy lähteä työstämään syvemmin myynninedistämisen keinoja, ja tutkia, mikä olisi myynnillisesti tehokas paikka tietylle tuotteelle. Teoria antaa hyvän pohjan lähteä parantamaan jo entuudestaan hyvää konseptia vielä paremmaksi. Asiakasreiteistä selvisi yksittäisiä käytäviä, joita asiakkaat käyttivät eniten ja sen perusteella voi selvittää paremmin oivallinen myyntipaikka tuotteelle.
Opinnäytetyössä myynninedistämistä tutkittiin kolmella eri tutkimuksella; myyjille teetetyllä kyselyllä, asiakashaastattelulla ja asiakasreiteillä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että myymälän yleisilme on niin asiakkaiden kuin myyjien mielestä siisti ja selkeä. Tuotteita löytyy helposti, mutta myyjien mielestä tuotesijoittelussa olisi parantamisen varaa. Kassa-alueella oli myyjien mielestä eniten kehitettävää niin tuotevalikoimassa kuin myös tuotesijoittelussa. Kangasalan JYSKissä palvelun laatu on erityisen hyvää, ja se tuli myös ilmi haastatteluissa. Asiakasreittien perusteella saatiin hyvää tietoa siitä, missä käytävillä asiakkaat eniten kulkivat, ja mitkä paikat olisivat oivallisia tuotesijoitteluun myynninedistämisen kannalta.
Opinnäytetyöstä oli rajattu keskiosto ja tietyn tuotteen myynninedistäminen. Tämän opinnäytetyön pohjalta pystyy lähteä työstämään syvemmin myynninedistämisen keinoja, ja tutkia, mikä olisi myynnillisesti tehokas paikka tietylle tuotteelle. Teoria antaa hyvän pohjan lähteä parantamaan jo entuudestaan hyvää konseptia vielä paremmaksi. Asiakasreiteistä selvisi yksittäisiä käytäviä, joita asiakkaat käyttivät eniten ja sen perusteella voi selvittää paremmin oivallinen myyntipaikka tuotteelle.