Ostopalvelujen laadunvalvonta lastensuojelun avopalveluissa
Pihlavamäki, Minna (2022)
Pihlavamäki, Minna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321951
Tiivistelmä
Kunnat järjestävät lastensuojelun kotiin vietäviä avopalveluita sekä omana palveluna että ostopalveluna yksityisiltä palveluntuottajilta. Työ on erittäin vaativaa ja merkityksellistä, sillä lapsen kotiympäristöön sijoittuvilla palveluilla voidaan parhaimmillaan pystyä ennaltaehkäisevästi korjaamaan erilaisia pitkiksi kehittyviä ja pysyviä haittoja aiheuttavia ongelmatilanteita. Jotta palvelu pysyisi tarkoitukseltaan ja laadultaan yhdenvertaisena kaikille sen käyttäjille, tulee sen toteutumista valvoa.
Opinnäytetyössä tutkittiin ostopalvelujen valvontaa yhtenäisen laadun ylläpitämisen mahdollistajana. Tavoitteena oli tutkia valvontaa edesauttavia seikkoja tilaajan ja tuottajan välisessä toiminnassa, sekä löytää konkreettisia vaihtoehtoja valvontatyön suunnitteluun. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus koostui 10 kansallisesta ja kansainvälisestä tieteellisestä artikkelista, jotka sisälsivät näkökulmia sosiaalialan valvonnasta ja ohjauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelulla, tunnistaen tutkimusongelman kannalta merkittäviä teemoja ja samoina toistuvia aiheita.
Tutkimuksen perusteella voitiin havaita, että valvontatyötä edistäisi panostaminen säännöllisyyteen, avoimuuteen ja vankkaan yhteistyöhön. Valvonnan nähtiin olevan ennen kaikkea ennaltaehkäisevää neuvontaa, jolla mahdollistetaan palveluiden onnistuminen. Yhdenvertaisuuden edistäjänä huolellinen ohjaus sekä ostopalvelujen valvonnassa että niiden johtamisessa, ovat yhtä tärkeitä kuin omien palvelujen tuottamisessakin.
Tutkimus antaa hyviä näkökulmia siihen, mitä ostopalvelujen valvonnassa tulisi ottaa huomioon jatkuvan ja kaikille yhdenvertaisen laadun kehittämiseksi. Samat keinot ja havainnot pätevät yhtä hyvin myös muiden kotiin vietävien avopalveluiden sekä myös omien palvelujen valvontaan.
Opinnäytetyössä tutkittiin ostopalvelujen valvontaa yhtenäisen laadun ylläpitämisen mahdollistajana. Tavoitteena oli tutkia valvontaa edesauttavia seikkoja tilaajan ja tuottajan välisessä toiminnassa, sekä löytää konkreettisia vaihtoehtoja valvontatyön suunnitteluun. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus koostui 10 kansallisesta ja kansainvälisestä tieteellisestä artikkelista, jotka sisälsivät näkökulmia sosiaalialan valvonnasta ja ohjauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelulla, tunnistaen tutkimusongelman kannalta merkittäviä teemoja ja samoina toistuvia aiheita.
Tutkimuksen perusteella voitiin havaita, että valvontatyötä edistäisi panostaminen säännöllisyyteen, avoimuuteen ja vankkaan yhteistyöhön. Valvonnan nähtiin olevan ennen kaikkea ennaltaehkäisevää neuvontaa, jolla mahdollistetaan palveluiden onnistuminen. Yhdenvertaisuuden edistäjänä huolellinen ohjaus sekä ostopalvelujen valvonnassa että niiden johtamisessa, ovat yhtä tärkeitä kuin omien palvelujen tuottamisessakin.
Tutkimus antaa hyviä näkökulmia siihen, mitä ostopalvelujen valvonnassa tulisi ottaa huomioon jatkuvan ja kaikille yhdenvertaisen laadun kehittämiseksi. Samat keinot ja havainnot pätevät yhtä hyvin myös muiden kotiin vietävien avopalveluiden sekä myös omien palvelujen valvontaan.