Ohjaajan perehdytysopas Kotorannan lastensuojelun kuntouttavaan yksikköön
Hagström, Sanni (2022)
Hagström, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Keski-Uudenmaan sotekuntayhtymään kuuluva, Tuusulan alueella toimiva Kotorannan lastensuojelun kuntouttava yksikkö Tuusulan perhetukikeskuksessa. Opinnäytetyön toiminnallisena tavoitteena oli luoda perehdytysopas ohjaajalle Kotorannan lastensuojelun kuntouttavaan yksikköön. Kotorannan kuntouttavassa yksikössä asuu 12─17 -vuotiaita nuoria. Sijoitusaika nuorilla on kolmesta kuukaudesta vuoteen. Tavoitteena oli helpottaa uuden työntekijän tai
yöharjoittelijan perehdytysprosessia luomalla selkeä opas, josta työntekijä saa tarvittavan tiedon helposti myös työpaikalla yksin ollessaan. Kotorannassa oli valmiina paljon tietoa perehdytysopasta varten. Ongelmana tässä oli, että tieto oli sekalaisessa järjestyksessä, vanhentunutta tai uusien työntekijöiden saavuttamattomissa. Opinnäytetyön ansiosta Kotoranta sai kaiken tärkeän tiedon samojen kansien väliin selkeäksi oppaaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi tarkastelemaan perehdyttämisprosessia useasta eri näkökulmasta, kuten haasteita, vaikutusta työhyvinvointiin ja seurantaa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkennettiin lastensuojeluun liittyvää teoriatietoa, kuten lainsäädäntöä. Opinnäytetyön raporttiosuudessa avattiin myös Kotorannan lastensuojelun kuntouttavan yksikön toimintaa. Tämä sen vuoksi, jotta lukijalle syntyisi selkeä käsitys siitä, millaiseen toimintaympäristöön perehdytysopas luotiin. Perehdytysoppaan sisällön selkeyttämisessä osallistettiin Kotorannan työntekijöitä luomalla heille anonyymi kyselylomake. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin, minkälaista tietoa Kotorannan työntekijät toivoisivat perehdytysoppaan sisältävän. Aineisto oppaaseen kerättiin Kotorannan jo olemassa olevista tiedostoista, Kotorannan työntekijöiltä sekä Keunetistä, joka on Keusoten yhteinen Sharepoint.
Aineiston keräämisen jälkeen kasattiin kattava ja selkeä sähköinen perehdytysopas Kotorannan lastensuojelun kuntouttavaan yksikköön. Perehdytysoppaan käyttöönoton jälkeen tulee Kotorannassa huolehtia perehdytysoppaan päivittämisestä erikseen nimetyn vastuuhenkilön avulla. Lisäksi perehdytysoppaan käyttökokemusta uusien työntekijöiden perehdyttämisprosessissa tulisi seurata. Uuden perehdytysoppaan hyödyntämisestä käytännössä sekä sen toimivuudesta olisi hyvä teettää tutkimus esimerkiksi opinnäytetyötä tekevän sosionomin avulla. Näin Kotoranta saisi kokonaisvaltaisemman kuvan perehdytysoppaan hyödyistä
yöharjoittelijan perehdytysprosessia luomalla selkeä opas, josta työntekijä saa tarvittavan tiedon helposti myös työpaikalla yksin ollessaan. Kotorannassa oli valmiina paljon tietoa perehdytysopasta varten. Ongelmana tässä oli, että tieto oli sekalaisessa järjestyksessä, vanhentunutta tai uusien työntekijöiden saavuttamattomissa. Opinnäytetyön ansiosta Kotoranta sai kaiken tärkeän tiedon samojen kansien väliin selkeäksi oppaaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi tarkastelemaan perehdyttämisprosessia useasta eri näkökulmasta, kuten haasteita, vaikutusta työhyvinvointiin ja seurantaa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkennettiin lastensuojeluun liittyvää teoriatietoa, kuten lainsäädäntöä. Opinnäytetyön raporttiosuudessa avattiin myös Kotorannan lastensuojelun kuntouttavan yksikön toimintaa. Tämä sen vuoksi, jotta lukijalle syntyisi selkeä käsitys siitä, millaiseen toimintaympäristöön perehdytysopas luotiin. Perehdytysoppaan sisällön selkeyttämisessä osallistettiin Kotorannan työntekijöitä luomalla heille anonyymi kyselylomake. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin, minkälaista tietoa Kotorannan työntekijät toivoisivat perehdytysoppaan sisältävän. Aineisto oppaaseen kerättiin Kotorannan jo olemassa olevista tiedostoista, Kotorannan työntekijöiltä sekä Keunetistä, joka on Keusoten yhteinen Sharepoint.
Aineiston keräämisen jälkeen kasattiin kattava ja selkeä sähköinen perehdytysopas Kotorannan lastensuojelun kuntouttavaan yksikköön. Perehdytysoppaan käyttöönoton jälkeen tulee Kotorannassa huolehtia perehdytysoppaan päivittämisestä erikseen nimetyn vastuuhenkilön avulla. Lisäksi perehdytysoppaan käyttökokemusta uusien työntekijöiden perehdyttämisprosessissa tulisi seurata. Uuden perehdytysoppaan hyödyntämisestä käytännössä sekä sen toimivuudesta olisi hyvä teettää tutkimus esimerkiksi opinnäytetyötä tekevän sosionomin avulla. Näin Kotoranta saisi kokonaisvaltaisemman kuvan perehdytysoppaan hyödyistä