Talouden opettamisen merkitys nuorille
Rytkönen, Jere (2022)
Rytkönen, Jere
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922326
Tiivistelmä
Talouden opettaminen nuorille on olennaisessa osassa siihen, miten nuori tulee pärjäämään taloudellisesti tulevaisuudessa. Työn tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon talouden hallintaa, talouden tehtäviä sekä säästämistä ja sijoittamista lukioikäisille opetetaan. Työssä tarkastellaan myös, kuinka iso rooli kyseisellä opetuksella on ja olisiko talouden opettamista mahdollista lisätä.
Tutkimuksessa tutustutaan säästämiseen ja sijoittamisen eri muotoihin. Osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, ETF-sijoittaminen ja joukkovelkakirjalainoihin sijoittaminen ovat tutustumisen kohteina tässä tutkimuksessa. Sijoittamisen yleisimmät muodot ovat tärkeä käydä läpi, jotta vaurastumisen eri mahdollisuudet tulevat ilmi, ja aiheen laajuus tulee ilmi.
Tutkimukseen on otettu mukaan opetushallituksen määräykset talouden opettamisesta yhteiskuntaopin aihepiirissä. Tarkasteluun on otettu opetuksen laajuus ja sen riittävyys nuorten näkökulmasta. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin. Tällä tutkimusmenetelmällä pyrkimys on selvittää ja ymmärtää paremmin talouden opettamisen merkitystä nuorille sen laadun, ominaisuuksien ja merkityksen kautta.
Tutkimuksen aihe on yhteiskunnallisella tasolla paljon keskustelua herättänyt aihe. Kerätty tutkimukseen suurimmat ja puhutuimmat uutiset yhteiskunnallisella tasolla. Kyselyn tulosten perusteella voidaan tehdä päätelmä, että yhteiskunnallisella tasolla talouden opettaminen on riittävällä tasolla, kun asiaa tarkastellaan nuorten näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset viittaavat vahvasti siihen, että nuorilla on käytännön ja teorian osaamista talouden hallinnasta.
Tutkimuksessa tutustutaan säästämiseen ja sijoittamisen eri muotoihin. Osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, ETF-sijoittaminen ja joukkovelkakirjalainoihin sijoittaminen ovat tutustumisen kohteina tässä tutkimuksessa. Sijoittamisen yleisimmät muodot ovat tärkeä käydä läpi, jotta vaurastumisen eri mahdollisuudet tulevat ilmi, ja aiheen laajuus tulee ilmi.
Tutkimukseen on otettu mukaan opetushallituksen määräykset talouden opettamisesta yhteiskuntaopin aihepiirissä. Tarkasteluun on otettu opetuksen laajuus ja sen riittävyys nuorten näkökulmasta. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin. Tällä tutkimusmenetelmällä pyrkimys on selvittää ja ymmärtää paremmin talouden opettamisen merkitystä nuorille sen laadun, ominaisuuksien ja merkityksen kautta.
Tutkimuksen aihe on yhteiskunnallisella tasolla paljon keskustelua herättänyt aihe. Kerätty tutkimukseen suurimmat ja puhutuimmat uutiset yhteiskunnallisella tasolla. Kyselyn tulosten perusteella voidaan tehdä päätelmä, että yhteiskunnallisella tasolla talouden opettaminen on riittävällä tasolla, kun asiaa tarkastellaan nuorten näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset viittaavat vahvasti siihen, että nuorilla on käytännön ja teorian osaamista talouden hallinnasta.