Osaamisen johtamisen kehittäminen kotihoidossa
Kivelä, Nina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922355
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyshuollon uudistusten ja maakunnallisen hyvinvointialueen muutosten myötä johtamisen laadun ja osaamisen kehittäminen ja arviointi tulee olla keskiössä. Johtamisen osaamisen varmistamisella on merkittävä vaikutus erityisesti henkilöstön saatavuuden ja riittävyyden turvaamiselle ja ikäihmisten työn parissa tehtävän työn houkuttelevuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyössä kuvattiin Turun kaupungin kotihoidon lähijohtajien osaamisen johtamisen kehittämistä. Kehittämisprojektin tavoitteena oli lähijohtamisen johtamisosaamisen nykytilan kuvaaminen sekä tuottaa tietoa millaista osaamisen johtamisen vahvistamista ja kehittämistä tarvitaan tulevaisuudessa. Kehittämisprojekti pohjautui tarpeeseen kotihoidon lähijohtajien osaamisen varmentamiseen ja kehittämiseen johtamisen ja työhyvinvoinnin tueksi.
Kehittämisprojektin menetelmissä yhdisteltiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Työpajatyöskentelyllä kerättiin tietoa johtamisen osaamisen näkemyksistä, nykytilasta ja kehittämistarpeista. Osallistava työpajatyöskentely toimi pohjana kyselylle.
Kehittämisprojektin keskeinen havainto oli, että jokaisen tulee olla tietoinen organisaation yhteisestä strategiasta, visiosta ja tavoitteista, joka luo pohjan yhteiselle suunnalle ja johtamiselle. Jos strategia ja tavoite ei ole selkeä, yhteinen ymmärrys ja yhteinen johtamisen mallia ei synny. Tiedolla johtaminen luo johtamisen osaamisen kenttää yhteisen johtamisen mallin, jolla seurataan ja arvioidaan asiakkaan tarpeiden oikean aikaisuutta ja resurssien riittävyyttä. Kyse on tulevaisuuden yhteisten rakenteiden luomisesta, jotka synnyttävät ja mahdollistavat tiedon hyödyntämisen päätöksenteon tukena. Toiminnan keskeisenä tavoitteena tulee olla, että asiakas saa oikeaan aikaan oikeat palvelut. In social and health reforms and changes in the welfare area, the quality of management and competence development and evaluation must be at the center. Ensuring management competence has a significant effect especially on securing the availability and adequacy of personnel and increasing the attractiveness of work.
This thesis described the development of competence management of the immediate managers of home care in the city of Turku. The goal of the development project was to describe the current state of management competence in front-line management and to produce information about what kind of strengthening and development of competence management is needed in the future. The development project was based on the need to develop the skills of home care supervisors to support management and wellbeing at work.
The methods of the development project combined qualitative and quantitative research methods. Through workshop work, information was gathered about the views, current state, and development needs of managerial competence. Participatory workshop work was the basis of the survey.
Knowledge management creates a common management model for the management competence area, which is used to monitor and evaluate the timeliness of the customer's needs and the adequacy of resources. It's about creating joint future structures that produce and enable the utilization of information to support decision-making. The main goal of the operation should be that the customer receives the right services at the right time.
Opinnäytetyössä kuvattiin Turun kaupungin kotihoidon lähijohtajien osaamisen johtamisen kehittämistä. Kehittämisprojektin tavoitteena oli lähijohtamisen johtamisosaamisen nykytilan kuvaaminen sekä tuottaa tietoa millaista osaamisen johtamisen vahvistamista ja kehittämistä tarvitaan tulevaisuudessa. Kehittämisprojekti pohjautui tarpeeseen kotihoidon lähijohtajien osaamisen varmentamiseen ja kehittämiseen johtamisen ja työhyvinvoinnin tueksi.
Kehittämisprojektin menetelmissä yhdisteltiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Työpajatyöskentelyllä kerättiin tietoa johtamisen osaamisen näkemyksistä, nykytilasta ja kehittämistarpeista. Osallistava työpajatyöskentely toimi pohjana kyselylle.
Kehittämisprojektin keskeinen havainto oli, että jokaisen tulee olla tietoinen organisaation yhteisestä strategiasta, visiosta ja tavoitteista, joka luo pohjan yhteiselle suunnalle ja johtamiselle. Jos strategia ja tavoite ei ole selkeä, yhteinen ymmärrys ja yhteinen johtamisen mallia ei synny. Tiedolla johtaminen luo johtamisen osaamisen kenttää yhteisen johtamisen mallin, jolla seurataan ja arvioidaan asiakkaan tarpeiden oikean aikaisuutta ja resurssien riittävyyttä. Kyse on tulevaisuuden yhteisten rakenteiden luomisesta, jotka synnyttävät ja mahdollistavat tiedon hyödyntämisen päätöksenteon tukena. Toiminnan keskeisenä tavoitteena tulee olla, että asiakas saa oikeaan aikaan oikeat palvelut.
This thesis described the development of competence management of the immediate managers of home care in the city of Turku. The goal of the development project was to describe the current state of management competence in front-line management and to produce information about what kind of strengthening and development of competence management is needed in the future. The development project was based on the need to develop the skills of home care supervisors to support management and wellbeing at work.
The methods of the development project combined qualitative and quantitative research methods. Through workshop work, information was gathered about the views, current state, and development needs of managerial competence. Participatory workshop work was the basis of the survey.
Knowledge management creates a common management model for the management competence area, which is used to monitor and evaluate the timeliness of the customer's needs and the adequacy of resources. It's about creating joint future structures that produce and enable the utilization of information to support decision-making. The main goal of the operation should be that the customer receives the right services at the right time.