Huoltopalveluiden käynnistämisen kehittäminen Lean Six Sigma -keinoin
Niemitalo, Juhana (2022)
Niemitalo, Juhana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822253
Tiivistelmä
Yritysten täytyy kasvaessa suoristaa sekä parantaa palveluprosessejaan uusien ihmisten astuessa yritykseen. Ilman selkeitä ennaltasovittuja prosesseja ja viestintätapoja uusi henkilöstö saattaa joutua tilanteeseen, jossa he eivät osaa luoda ennakoidusti tarpeeksi selvää ja oikeaa tietoa ilman ohjeistusta. Tutkimus
toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksenä oli 90-vuotias Sarlin Oy Ab.
Tutkimuksessa tavoitteena oli luoda Lean Six Siqma prosessia ja kehitysmenetelmiä hyödyntäen huoltotoiminnan käynnistämisen prosessi yrityksen sisäiseen käyttöön strategisille huoltosopimuksille ja näin kehittää Sarlinin asiakkaiden palveluita sekä sujuvoittaa uusien sopimuksien sisäänajoa. Työn aikana tutustuttiin
Lean Six Siqma prosessiin, alan kirjallisuuteen sekä yhdessä Sarlinin henkilöstön kanssa toteutettiin kehitystyötä.
Tutkimuksessa suoritettiin DMAIC-projekti pienellä työryhmällä, jonka tavoitteena oli selvittää prosessiin
kuuluvat askeleet, sisältö ja muuttujien hallinta. Projektin lopputuloksena luotiin täysin uusi huoltotoiminnan käynnistämisen opas. DMAIC-projektiprosessin eri vaiheissa on käytetty Lean Six Siqman työkaluja,
jotka antavat vastauksia kunkin vaiheen keskeisille kysymyksille. Tutkimuksessa lisäksi yrityksen henkilöstölle suoritetut puolistrukturoidut teemahaastattelut osoittivat, että kyseiselle projektille oli aito kysyntä.
Opinnäytetyössä syntyi viestintään työkaluja sekä prosessikuva kohdeyritykselle huoltopalveluiden käynnistämiseksi. Työkalujen rooli on tukea vetovastuullisia prosessissa viestimään oikeista asioista, oikeaan aikaan
ja oikealla tavalla. Prosessikuvan tarkoituksena on välittää visuaalisesti käynnistämisen vaatimat vaiheet ja
sisältö.
toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksenä oli 90-vuotias Sarlin Oy Ab.
Tutkimuksessa tavoitteena oli luoda Lean Six Siqma prosessia ja kehitysmenetelmiä hyödyntäen huoltotoiminnan käynnistämisen prosessi yrityksen sisäiseen käyttöön strategisille huoltosopimuksille ja näin kehittää Sarlinin asiakkaiden palveluita sekä sujuvoittaa uusien sopimuksien sisäänajoa. Työn aikana tutustuttiin
Lean Six Siqma prosessiin, alan kirjallisuuteen sekä yhdessä Sarlinin henkilöstön kanssa toteutettiin kehitystyötä.
Tutkimuksessa suoritettiin DMAIC-projekti pienellä työryhmällä, jonka tavoitteena oli selvittää prosessiin
kuuluvat askeleet, sisältö ja muuttujien hallinta. Projektin lopputuloksena luotiin täysin uusi huoltotoiminnan käynnistämisen opas. DMAIC-projektiprosessin eri vaiheissa on käytetty Lean Six Siqman työkaluja,
jotka antavat vastauksia kunkin vaiheen keskeisille kysymyksille. Tutkimuksessa lisäksi yrityksen henkilöstölle suoritetut puolistrukturoidut teemahaastattelut osoittivat, että kyseiselle projektille oli aito kysyntä.
Opinnäytetyössä syntyi viestintään työkaluja sekä prosessikuva kohdeyritykselle huoltopalveluiden käynnistämiseksi. Työkalujen rooli on tukea vetovastuullisia prosessissa viestimään oikeista asioista, oikeaan aikaan
ja oikealla tavalla. Prosessikuvan tarkoituksena on välittää visuaalisesti käynnistämisen vaatimat vaiheet ja
sisältö.