Perhehoitajien kokemuksia sijaislasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Pirttilahti, Maria; Sivula, Anniina (2022)
Pirttilahti, Maria
Sivula, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022455
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin perhehoitajien kokemuksia sijaislasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa sekä kehittämisehdotuksia varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Tavoitteena oli lisätä tietoa sijaislapsista varhaiskasvatuksessa, koska kohderyhmänä heitä on tutkittu vähän. Opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda lisätietoa varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja näin auttaa heitä ottamaan sijaislasten osallisuus paremmin huomioon toiminnassa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyönä SOS-Lapsikylän kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin SOS-Lapsikylän perhehoitajille sekä suljetussa perhehoitajien Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastasi kaksitoista perhehoitajaa, joilla oli kuusitoista varhaiskasvatusta käyvää lasta. Saadut vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja osaa tuloksista käsiteltiin myös määrällisesti. Tietoperustassa perehdyttiin varhaiskasvatukseen, osallisuuteen, perhehoitoon sekä kasvatuskumppanuuteen.
Tuloksista muodostui kolme sijaislasten osallisuuden kokemuksista kertovaa yläluokkaa: erityisyyden ja moninaisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksen toiminnassa, kokemus ryhmään kuulumisesta sekä kasvattajan toiminnan vaikutus osallisuuteen. Kehitysehdotuksista varhaiskasvatuksen henkilökunnalle muodostui viisi yläluokkaa: kasvattajan tiedon lisääminen, avoimuus sijaislapsen asioissa, lain asettamat rajat, perhemuodot näkyviksi sekä sijaislapsen osallisuuden tukeminen arjessa. Tuloksien mukaan suurin osa perhehoitajista koki sijaislasten olevan osa ryhmää ja heidän osallisuutensa toteutuvan. Perhehoitajat toivoivat varhaiskasvatuksen henkilöstölle lisäkoulutusta sijaislapsiin liittyen sekä heidän erityisyytensä huomioimista toiminnassa. Perhehoitajat kokivat myös lainasettamat rajat haastaviksi sijaislasten osallisuuden kannalta. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että sijaislapset ovat erityinen ryhmä varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen henkilöstön olisi tärkeä nähdä sijaislasten erityisyys sekä tukea ja ymmärtää heitä ja näin edistää heidän osallisuuttaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin SOS-Lapsikylän perhehoitajille sekä suljetussa perhehoitajien Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastasi kaksitoista perhehoitajaa, joilla oli kuusitoista varhaiskasvatusta käyvää lasta. Saadut vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja osaa tuloksista käsiteltiin myös määrällisesti. Tietoperustassa perehdyttiin varhaiskasvatukseen, osallisuuteen, perhehoitoon sekä kasvatuskumppanuuteen.
Tuloksista muodostui kolme sijaislasten osallisuuden kokemuksista kertovaa yläluokkaa: erityisyyden ja moninaisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksen toiminnassa, kokemus ryhmään kuulumisesta sekä kasvattajan toiminnan vaikutus osallisuuteen. Kehitysehdotuksista varhaiskasvatuksen henkilökunnalle muodostui viisi yläluokkaa: kasvattajan tiedon lisääminen, avoimuus sijaislapsen asioissa, lain asettamat rajat, perhemuodot näkyviksi sekä sijaislapsen osallisuuden tukeminen arjessa. Tuloksien mukaan suurin osa perhehoitajista koki sijaislasten olevan osa ryhmää ja heidän osallisuutensa toteutuvan. Perhehoitajat toivoivat varhaiskasvatuksen henkilöstölle lisäkoulutusta sijaislapsiin liittyen sekä heidän erityisyytensä huomioimista toiminnassa. Perhehoitajat kokivat myös lainasettamat rajat haastaviksi sijaislasten osallisuuden kannalta. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että sijaislapset ovat erityinen ryhmä varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen henkilöstön olisi tärkeä nähdä sijaislasten erityisyys sekä tukea ja ymmärtää heitä ja näin edistää heidän osallisuuttaan.