Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bulgaria matkakohteena suomalaisille

Rasinkoski, Olavi (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (879.5Kt)
Lataukset: 


Rasinkoski, Olavi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022439
Tiivistelmä
Bulgaria on matkakohteena suomalaisille melko tuntematon, lukuun ottamatta Mustanmeren rannikkoalueen rantalomakohteita kuten Sunny Beachia. Bulgarian rannikkoalueelle myydään paljon matkapaketteja usean eri tuottajan toimesta, mutta on tärkeää tutkia mitä mielikuvia potentiaalisilla asiakkailla on Bulgariasta yleensä ja mitä he tietävät Bulgariasta matkakohteena.

Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää Bulgarian vetovoimatekijöitä matkailun saralla, eli mistä syistä Bulgariaan matkustetaan ja mitä mielikuvia Bulgaria herättää vetovoimatekijöiden saralla. Lisäksi haluttiin saada selvyyttä siihen millaisia potentiaaliset Bulgariaan matkustavat suomalaiset ovat asiakasprofiileiltaan, sillä asiakasprofiilien selvittäminen on olennainen osa asiakasymmärryksen kasvattamista.

Vetovoimatekijät ovat olennainen osa asiakkaiden valitessa matkakohdetta, sillä vetovoimatekijät ovat niitä asioita jotka houkuttelevat asiakkaita valitsemaan juuri tietyn kohteen erilaisten aineettomien ja aineellisten tekijöiden perusteella. Vetovoimatekijät ovat aina paikkasidonnaisia, minkään matkakohteen vetovoimatekijät eivät ole täysin samanlaisia toisen matkakohteen vetovoimatekijöiden kanssa. Vetovoimatekijämallit toimivat tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, jossa tietojen keräämiseen käytettiin verkkokyselyä, jota jaettiin matkailuun liittyvässä Facebook-ryhmässä ja opinnäytetyön tekijän tutuille. Kyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 64 vastausta. Kyselyn vastaajamäärä jäi melko kauas tavoitellusta 100 vastauksesta, ja vastaajien ikäluokka oli vahvasti painottunut nuoriin aikuisiin. Kyselyn vastauksista voitiin silti tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä suomalaisten matkustuksesta Bulgariaan. Bulgariaan matkustavat suomalaiset suuntaavat pääasiassa maan rannikkokohteisiin ja vaikuttavat olevan tyytyväisiä kohdevalintaan.

Kyselytulosten perusteella luotiin kaksi asiakasprofiilia, joiden avulla Bulgarian matkailua voitaisiin kehittää edelleen suomalaisille paremmin sopivaksi. Lisäksi työssä kehitettiin muutamia ehdotuksia, joita esimerkiksi matkailualan yritykset voisivat tehdä Bulgariaan suuntautuvan matkailun houkuttelevuuden lisäämiseksi. Erityisesti mainontaa tulisi kehittää, jotta potentiaaliset asiakkaat olisivat paremmin tietoisia Bulgarian matkailun eri mahdollisuuksista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste