Avoimen paikkatiedon mahdollisuudet: Merikarttakortin toteuttaminen
Niemi, Martti (2022)
Niemi, Martti
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022451
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö, jossa julkisista lähteistä kerätyistä avoimista paikkatietoaineistoista kootaan elektroninen merikartta käyttäen ensisijaisesti ilmaisia tai avoimeen lähdekoodiin perustuvia sovelluksia. Kartan tavoitteena on yhteensopivuus yleisesti käytössä olevalle, vapaa-ajan merenkulkuun ja kalastukseen kehitetyille Lowrance-merkkisille kaikuluotainplotte-reille, ja sen tietosisällön laadun on tarkoitus vastata kaupallista merikarttaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös avoimen paikkatiedon mahdollisuuksia, joille kansallinen- ja EU-lainsäädäntö antaa puitteet. Vaikka lainsäädäntö tukee pyrkimystä tuottaa avoimiin aineistoihin perustuvia uusia tuotteita ja palveluita, lainsäätäjä on samalla antanut viranomaiselle laajan harkintavallan näiden aineiston lisensoinnin suhteen, mikä saattaa aiheuttaa haasteita uusille ja erityisesti ei-kaupallisille innovaatioille. A production-based thesis in which an electronic nautical chart is compiled from publicly available data, using primarily non-commercial and open source software.
The chart is intended for use on a model of Lowrance sonar and chart plotter, which is mainly developed for layman seafaring and fishing purposes. The data extent of the nautical chart is meant to match that of a corresponding commercial product.
The thesis also examines the potentials of open spatial data made possible through national as well as EU-level legislation. Even though legislation has sought to support products and services based in open data, the legislator has at the same time left authorities a very large window for discretion in terms of licensing the data. This in turn may pose obstacles to new and especially non-commercial innovations.
The chart is intended for use on a model of Lowrance sonar and chart plotter, which is mainly developed for layman seafaring and fishing purposes. The data extent of the nautical chart is meant to match that of a corresponding commercial product.
The thesis also examines the potentials of open spatial data made possible through national as well as EU-level legislation. Even though legislation has sought to support products and services based in open data, the legislator has at the same time left authorities a very large window for discretion in terms of licensing the data. This in turn may pose obstacles to new and especially non-commercial innovations.