Hajautettu johtaminen ja viestintä
Arhenius, Pekka (2022)
Arhenius, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122473
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä monikauppamallissa toimivien kauppiasyrittäjien hajautetun johtamisen nykytilaan sekä viestintään. Monikauppamallissa yhdellä kauppiaalla on johdettavanaan kahdesta viiteen liiketoimintayksikköä. Nämä liiketoimintayksiköt voivat olla Neste K -liikenneasemia tai yritys voi koostua Neste K -liikenneasemista ja esimerkiksi K-Marketeista.
Oletusarvoisesti hajautettu johtaminen tuo kauppiaalle monia haasteita verrattuna perin-teiseen johtamiseen. Opinnäytetyön tutkimusosuudessa nousikin oletusarvon mukaisesti esiin merkittäviä haasteita. Tällaisina haasteina havaittiin tiedonkulku, etäjohtamisvälineiden tehokas käyttö sekä kauppiaan oma ajankäyttö. Myös johdettavien yksiköiden maantieteellinen sijainti etäällä toisistaan loi oman haasteensa.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksessa oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä, koska tavoitteena oli luoda konkreettinen tuotos – kehittämisosat Tunne Sitoudu Osu -valmennusohjelmaan. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Kyselystä saatu informaatio käsiteltiin tilastollisesti ja haastattelusta sekä havainnoinnista saatu tieto käsiteltiin analysoimalla.
Opinnäytetyöprosessin aikana löydettiin hajautettuun johtamiseen ja viestintään liittyviä parannustarpeita. Näiden tarpeiden pohjalta määriteltiin kehittämisosat Tunne Sitoudu Osu -valmennusohjelmaan. Kehittämisosioiden avulla valmennusohjelma voitiin kohdentaa erityisesti monikauppamallissa toimiville kauppiaille. The purpose of master’s thesis was to orientate the present status of multi-branch merchant/entrepreneurs skillsets on communications and divided management. In multibranch model the entrepreneur has 2-5 business units under his/her management. These units can be Neste K -traffic stations or may consist of combination(s) of several separate Neste K service stations and/or K-Market grocery stores.
As a default value a divided management challenges the entrepreneur with multiple challenges when compared to more traditional way of managing. In the researching segment of the master’s thesis some significant challenges were raised as which was expected. Some of these challenges were data transfer, efficient usage of remote management tools and the entrepreneur’s own usage of time. Also, the distance in the geo-graphical locations provided its own challenge.
As a research method a case study was the key method. Also features of constructive research were included, since one of the goals was to create a concrete production for Know-Commit-Hit -coaching program. Data collecting methods were questionnaires, interviews, and observation. The gathered questionnaire information was processed statistically and data from interviews and observations was analyzed.
Multiple points of approvement needs on divided management and communications were discovered during the master’s thesis process. Based on these discoveries improvement sections were defined for Know-Commit-Hit -coaching program. Through these improvements the coaching program could be targeted especially for multi-branch entrepreneurs.
Oletusarvoisesti hajautettu johtaminen tuo kauppiaalle monia haasteita verrattuna perin-teiseen johtamiseen. Opinnäytetyön tutkimusosuudessa nousikin oletusarvon mukaisesti esiin merkittäviä haasteita. Tällaisina haasteina havaittiin tiedonkulku, etäjohtamisvälineiden tehokas käyttö sekä kauppiaan oma ajankäyttö. Myös johdettavien yksiköiden maantieteellinen sijainti etäällä toisistaan loi oman haasteensa.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksessa oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä, koska tavoitteena oli luoda konkreettinen tuotos – kehittämisosat Tunne Sitoudu Osu -valmennusohjelmaan. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Kyselystä saatu informaatio käsiteltiin tilastollisesti ja haastattelusta sekä havainnoinnista saatu tieto käsiteltiin analysoimalla.
Opinnäytetyöprosessin aikana löydettiin hajautettuun johtamiseen ja viestintään liittyviä parannustarpeita. Näiden tarpeiden pohjalta määriteltiin kehittämisosat Tunne Sitoudu Osu -valmennusohjelmaan. Kehittämisosioiden avulla valmennusohjelma voitiin kohdentaa erityisesti monikauppamallissa toimiville kauppiaille.
As a default value a divided management challenges the entrepreneur with multiple challenges when compared to more traditional way of managing. In the researching segment of the master’s thesis some significant challenges were raised as which was expected. Some of these challenges were data transfer, efficient usage of remote management tools and the entrepreneur’s own usage of time. Also, the distance in the geo-graphical locations provided its own challenge.
As a research method a case study was the key method. Also features of constructive research were included, since one of the goals was to create a concrete production for Know-Commit-Hit -coaching program. Data collecting methods were questionnaires, interviews, and observation. The gathered questionnaire information was processed statistically and data from interviews and observations was analyzed.
Multiple points of approvement needs on divided management and communications were discovered during the master’s thesis process. Based on these discoveries improvement sections were defined for Know-Commit-Hit -coaching program. Through these improvements the coaching program could be targeted especially for multi-branch entrepreneurs.