Uniapnean perusteet: oppimateriaali sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille
Kosonen, Iida (2022)
Kosonen, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111222542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111222542
Tiivistelmä
Uniapnealla tarkoitetaan unen aikana toistuvasti tapahtuvia hengityskatkoksia. Uniapneaa sairastaa Suomessa jopa 1,4 miljoonaa ihmistä. Tästä huolimatta se on kuitenkin vielä vähäisesti tunnettu kansantauti, vaikka viime vuosina uniapnea diagnoosit ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Sairauden esiintyvyyden kasvu tuo lisähaasteita terveydenhuollolle, joten terveydenhuollon ammattihenkilöiden tulisi olla tietoisia uniapneasta. Sairaan- ja terveydenhoitajaopinnoissa aihetta käsitellään hyvin vähän, sillä se ei kuulu perusopintojen rakenteeseen. Valinnaisissa opinnoissa on kuitenkin mahdollisuus perehtyä aiheeseen tarkemmin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle eli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle tuotekehityksenä opetuskäyttöön verkko-oppimateriaali uniapneasta. Verkko-oppimateriaalia on tarkoitus hyödyntää sisätautien hoitotyön opintojaksolla. Opinnäytetyön kohderyhmänä on sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijat. Verkko-oppimateriaalin tavoitteena on lisätä kohderyhmän tietoutta uniapneaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Suunnitteluvaiheessa hahmoteltiin oppimateriaalin toteutustapa sekä teoreettinen viitekehys. Teoreettinen viitekehys toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aineistoa kirjallisuuskatsaukseen haettiin terveydenhuoltoalan tietokannoista (Oppiportti, Terveysportti sekä Medic- ja PubMed -tietokanta). Lisäksi tehtiin manuaalinen lähdehaku, jonka tuloksena käytettiin kirjallisuuskatsauksessa lähteinä Hengitysliiton sivuja sekä Itä-Suomen yliopiston unitutkijoiden laatimaa artikkelia. Toteutusvaiheessa sen sijaan keskityttiin produktin eli verkko-oppimateriaalin tuottamiseen. Materiaali rakentui asiasanojen sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Oppimateriaali toteutettiin PowerPoint-muodossa. Tämän lisäksi toimeksiantajan toiveesta tehtiin PowerPoint-materiaalin pohjalta osaamisen testi uniapneaan liittyen. Tuotekehitysprosessin lopussa oppimateriaalia vielä viimeisteltiin saatujen palautteiden perusteella. Palautetta saatiin usealta eri taholta. Toimeksiantaja oli aktiivisesti mukana produktin kehittämisessä koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettu verkko-oppimateriaali on toteutettu Power-Point-diaesityksen muodossa. Verkko-oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Jatkokehitysideana voisi tulevaisuudessa aiheeseen liittyvää oppimateriaalia tuottaa esimerkiksi video muodossa. Sleep apnea refers to recurrent episodes of breathing cessation during sleep. Up to 1.4 million people suffer from sleep apnea in Finland. Despite this, it is still a unknown national disease and it has increased exponentially in the recent years. The increase in the prevalence of the disease brings more challenges to healthcare. That is the reason why healthcare professionals should be aware of sleep apnea. In nursing studies, sleep apnea is not discussed much, because it is not part of the core structure of the studies. However, sleep apnea is available in optional studies.
The purpose of this practice-based thesis was to produce sleep apnea E-learning material for educational use to South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The E-learning material is intended to be used in a medical nursing course and the target group of this thesis is nursing students. The objective of the E-learning material is to increase awareness of sleep apnea.
The thesis was implemented as a product development process. In the project planning phase, the project plan was to create outlining the method of the learning material and theoretical framework. The theoretical framework was executed as a literature review and material was retrieved from healthcare industry databases (Oppiportti, Terveysportti, Medic and PubMed -databases) In addition, manual search was used to get more information for a literature review from the pages of The Organisation for Respiratory Health in Finland and an article prepared by sleep researchers at the University of Eastern Finland. As a result, The Organisation for Respiratory Health in Finland’s www-pages and an article prepared by sleep researchers at the University of East-ern Finland are used as sources in the literature review. However, in the implementation phase, the focus was on producing E-learning material.
At the end of the product development process, the learning material was refined based on the feedback received from several different entities. The client was actively involved in the product development throughout the thesis process. As a result of the thesis, the learning material was implemented as PowerPoint slideshows and the E-learning material rights have been transferred to South-Eastern Finland University of Applied Sciences. Recommendation for further development would be the creation of video learning material related to the topic.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle eli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle tuotekehityksenä opetuskäyttöön verkko-oppimateriaali uniapneasta. Verkko-oppimateriaalia on tarkoitus hyödyntää sisätautien hoitotyön opintojaksolla. Opinnäytetyön kohderyhmänä on sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijat. Verkko-oppimateriaalin tavoitteena on lisätä kohderyhmän tietoutta uniapneaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Suunnitteluvaiheessa hahmoteltiin oppimateriaalin toteutustapa sekä teoreettinen viitekehys. Teoreettinen viitekehys toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aineistoa kirjallisuuskatsaukseen haettiin terveydenhuoltoalan tietokannoista (Oppiportti, Terveysportti sekä Medic- ja PubMed -tietokanta). Lisäksi tehtiin manuaalinen lähdehaku, jonka tuloksena käytettiin kirjallisuuskatsauksessa lähteinä Hengitysliiton sivuja sekä Itä-Suomen yliopiston unitutkijoiden laatimaa artikkelia. Toteutusvaiheessa sen sijaan keskityttiin produktin eli verkko-oppimateriaalin tuottamiseen. Materiaali rakentui asiasanojen sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Oppimateriaali toteutettiin PowerPoint-muodossa. Tämän lisäksi toimeksiantajan toiveesta tehtiin PowerPoint-materiaalin pohjalta osaamisen testi uniapneaan liittyen. Tuotekehitysprosessin lopussa oppimateriaalia vielä viimeisteltiin saatujen palautteiden perusteella. Palautetta saatiin usealta eri taholta. Toimeksiantaja oli aktiivisesti mukana produktin kehittämisessä koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettu verkko-oppimateriaali on toteutettu Power-Point-diaesityksen muodossa. Verkko-oppimateriaalin käyttöoikeudet on luovutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Jatkokehitysideana voisi tulevaisuudessa aiheeseen liittyvää oppimateriaalia tuottaa esimerkiksi video muodossa.
The purpose of this practice-based thesis was to produce sleep apnea E-learning material for educational use to South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The E-learning material is intended to be used in a medical nursing course and the target group of this thesis is nursing students. The objective of the E-learning material is to increase awareness of sleep apnea.
The thesis was implemented as a product development process. In the project planning phase, the project plan was to create outlining the method of the learning material and theoretical framework. The theoretical framework was executed as a literature review and material was retrieved from healthcare industry databases (Oppiportti, Terveysportti, Medic and PubMed -databases) In addition, manual search was used to get more information for a literature review from the pages of The Organisation for Respiratory Health in Finland and an article prepared by sleep researchers at the University of Eastern Finland. As a result, The Organisation for Respiratory Health in Finland’s www-pages and an article prepared by sleep researchers at the University of East-ern Finland are used as sources in the literature review. However, in the implementation phase, the focus was on producing E-learning material.
At the end of the product development process, the learning material was refined based on the feedback received from several different entities. The client was actively involved in the product development throughout the thesis process. As a result of the thesis, the learning material was implemented as PowerPoint slideshows and the E-learning material rights have been transferred to South-Eastern Finland University of Applied Sciences. Recommendation for further development would be the creation of video learning material related to the topic.