Henkilöstön osaamisen kehittäminen ERP-järjestelmän käyttöönotossa
Lehmann, Sara (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122505
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli henkilöstön osaamisen kehittäminen toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) käyttöönoton yhteydessä. Henkilökunnan sitoutuminen ERP:n oikeanlaiseen prosessien mukaiseen käyttöön on edellytys onnistuneelle ERP:n käyttöönotolle. ERP-järjestelmän hallinta ja osaaminen ovat avainasemassa johdon raportoinnissa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää käytön osaamisen nykytila ja miten käytön osaamista voidaan jatkossa kehittää. Tutkimusprosessia ohjasi tutkimuskysymykset: ”Millainen on henkilöstön toiminnanohjausjärjestelmän käytön osaaminen tällä hetkellä ja miten sitä voidaan kehittää?”. Tavoite oli tuottaa toimenpidesuosituksia nykytilan kehittämiseksi perustuen saatuihin tuloksiin. Näitä suosituksia toimeksiantaja voi hyödyntää henkilökunnan toiminnanohjausjärjestelmän käytön osaamisen kehittämisessä.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäinen luku käsitteli onnistuneen ERP:n käyttöönoton elementtejä sekä muutoksen johtamista ja muutosta lukuina. Toinen pääluku käsitteli osaamis- ja oppimisstrategiaa. Lisäksi erityylisiä oppijoita, organisaation osaamistarpeita, osaamisen hankintaa, osaamisen kehittämistä ja oppimisen edistämistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu yksilöhaastattelu. Tutkimuksen kohteena olivat toimeksiantajan eri yksiköiden esihenkilöt, joista valikoitui kuusi henkilöä näytteeseen.
Tulokseksi tulivat henkilökohtaisen koulutuksen tarve, yksilöllisen tuen tarve sekä perustietojen ajantasaisuuden tarve ja kommunikaation lisäämisen tarpeellisuus. Saatujen tulosten perusteella tehtiin toimenpidesuositus luoda yritykselle oma oppimisstrategia sekä lisätä henkilökohtaista ja yksilöt huomioonottavaa koulutusta. Toiminnanohjausjärjestelmän osaamista kehittämään suositeltiin panostamaan koulutusmateriaalien saavutettavuuteen ja käytön helppouteen. Tiheä ja riittävän usein toistuva monikanavainen viestintäkulttuuri tukee käytön oppimista ja osaamisen kehittymistä.
Asiasanat: toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto, muutosjohtaminen, oppimisen johtaminen, osaamisen johtaminen. Staff commitment to the correct process-oriented use of ERP is a prerequisite for a successful ERP implementation. Thus, appropriate knowledge of the correct use of the ERP system is a key element for future management reporting.
The purpose of the thesis was to determine the current state of competence in the use of ERP and how to develop the skills in the future. The study process was guided by the objective of defining the quality of staff performance management system currently and suggesting actions to improve it. The aim was to provide recommendations for improving the current situation so that employer could develop the staff's competence in using the ERP system.
The theoretical framework consisted of the elements of a successful ERP implementation, the elements of change management and the statistics of change. Furthermore, skills and learning strategies, specific types of learners, organisational knowledge requirements, knowledge acquisition, knowledge development and learning facilitation were examined. The study was conducted as a qualitative study by means of was semi-structured individual interviews. Six managers from different business units were interviewed for this study.
The results of the study suggest that there is a need for personal training and for individual support, and some basic skills should be updated and communication improved. Based on the results, it was recommended that a learning strategy be created for the company and personal and individualised training be increased. Investing in the accessibility and usability of learning materials might be beneficial to develop learning abilities and skills in using the operating system. The use of repetitive multi-channel communication was also found to support learning.
Keywords: ERP implementation, change management, knowledge management, learning, CPD
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää käytön osaamisen nykytila ja miten käytön osaamista voidaan jatkossa kehittää. Tutkimusprosessia ohjasi tutkimuskysymykset: ”Millainen on henkilöstön toiminnanohjausjärjestelmän käytön osaaminen tällä hetkellä ja miten sitä voidaan kehittää?”. Tavoite oli tuottaa toimenpidesuosituksia nykytilan kehittämiseksi perustuen saatuihin tuloksiin. Näitä suosituksia toimeksiantaja voi hyödyntää henkilökunnan toiminnanohjausjärjestelmän käytön osaamisen kehittämisessä.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäinen luku käsitteli onnistuneen ERP:n käyttöönoton elementtejä sekä muutoksen johtamista ja muutosta lukuina. Toinen pääluku käsitteli osaamis- ja oppimisstrategiaa. Lisäksi erityylisiä oppijoita, organisaation osaamistarpeita, osaamisen hankintaa, osaamisen kehittämistä ja oppimisen edistämistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu yksilöhaastattelu. Tutkimuksen kohteena olivat toimeksiantajan eri yksiköiden esihenkilöt, joista valikoitui kuusi henkilöä näytteeseen.
Tulokseksi tulivat henkilökohtaisen koulutuksen tarve, yksilöllisen tuen tarve sekä perustietojen ajantasaisuuden tarve ja kommunikaation lisäämisen tarpeellisuus. Saatujen tulosten perusteella tehtiin toimenpidesuositus luoda yritykselle oma oppimisstrategia sekä lisätä henkilökohtaista ja yksilöt huomioonottavaa koulutusta. Toiminnanohjausjärjestelmän osaamista kehittämään suositeltiin panostamaan koulutusmateriaalien saavutettavuuteen ja käytön helppouteen. Tiheä ja riittävän usein toistuva monikanavainen viestintäkulttuuri tukee käytön oppimista ja osaamisen kehittymistä.
Asiasanat: toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto, muutosjohtaminen, oppimisen johtaminen, osaamisen johtaminen.
The purpose of the thesis was to determine the current state of competence in the use of ERP and how to develop the skills in the future. The study process was guided by the objective of defining the quality of staff performance management system currently and suggesting actions to improve it. The aim was to provide recommendations for improving the current situation so that employer could develop the staff's competence in using the ERP system.
The theoretical framework consisted of the elements of a successful ERP implementation, the elements of change management and the statistics of change. Furthermore, skills and learning strategies, specific types of learners, organisational knowledge requirements, knowledge acquisition, knowledge development and learning facilitation were examined. The study was conducted as a qualitative study by means of was semi-structured individual interviews. Six managers from different business units were interviewed for this study.
The results of the study suggest that there is a need for personal training and for individual support, and some basic skills should be updated and communication improved. Based on the results, it was recommended that a learning strategy be created for the company and personal and individualised training be increased. Investing in the accessibility and usability of learning materials might be beneficial to develop learning abilities and skills in using the operating system. The use of repetitive multi-channel communication was also found to support learning.
Keywords: ERP implementation, change management, knowledge management, learning, CPD