Opas uran luomiseen videosisällöntuottajaksi Instagramissa
Amin, Intisaar (2022)
Amin, Intisaar
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122523
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on miten luoda uraa sisällöntuottajana hyödyntäen Instagramin videosisältömuotoja. Työn tavoitteena on tuottaa opas aloitteleville videosisällöntuottajille, jotka haluavat luoda uraa sisällöntuottajina Instagramissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sisällöntuottajan ammattia, lyhytmuotoisia videoita sekä Instagramin toimintoja ja videosisältömuotoja. Lyhytmuotoisten videoiden suosio on kasvanut vuodesta 2020 lähtien ja niitä jaetaan kaksi kertaa enemmän kuin kuvia. Tämän kaltaiset videot houkuttelevat monia, koska ne ovat sekä viihdyttäviä että informatiivisia ja monet ovat päässeet käyttämään omaa luovuuttaan niiden teossa. Instagram mukautui trendiin lisäämällä videosisältömuotoja sekä algoritmin avulla suosimaan niitä entistä enemmän.
Vielä vuosikymmen sitten työ sosiaalisen median vaikuttajana ei ollut tuttua. Vuosien varrella somevaikuttajille on myös luotu erilaisia nimikkeitä, jotka muodostuvat henkilön pääkanavan perusteella. Sisällöntuottajan pääfokuksena on tuottaa laadukasta sisältöä valitsemalleen alustalle. Monet yritykset tekevät enemmän yhteistöitä pienten sisällöntuottajien kanssa, koska he ovat huomanneet, että yleisön sitoutuneisuudella ja laadulla on enemmän merkitystä ja vaikutusta. Eli seuraajien määrällä ei ole enää väliä vaan tärkeintä on olla intohimoinen sekä tuottaa laadukasta sisältöä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka tuotoksena syntyi opas. Se toteutettiin Canva Pro-ohjelmalla. Oppaassa on panostettu visuaalisuuteen sekä helppolukuisuuteen. Sen onnistumista ja hyödyllisyyttä on mitattu lähettämällä opas kohderyhmään kuuluville. Opas sisältää kaikki perustiedot Instagramin videosisältömuodoista sekä ensiaskeleet sisällöntuottajan työhön, jonka vuoksi myös ei-kohderyhmään kuuluvat voivat hyödyntää opasta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sisällöntuottajan ammattia, lyhytmuotoisia videoita sekä Instagramin toimintoja ja videosisältömuotoja. Lyhytmuotoisten videoiden suosio on kasvanut vuodesta 2020 lähtien ja niitä jaetaan kaksi kertaa enemmän kuin kuvia. Tämän kaltaiset videot houkuttelevat monia, koska ne ovat sekä viihdyttäviä että informatiivisia ja monet ovat päässeet käyttämään omaa luovuuttaan niiden teossa. Instagram mukautui trendiin lisäämällä videosisältömuotoja sekä algoritmin avulla suosimaan niitä entistä enemmän.
Vielä vuosikymmen sitten työ sosiaalisen median vaikuttajana ei ollut tuttua. Vuosien varrella somevaikuttajille on myös luotu erilaisia nimikkeitä, jotka muodostuvat henkilön pääkanavan perusteella. Sisällöntuottajan pääfokuksena on tuottaa laadukasta sisältöä valitsemalleen alustalle. Monet yritykset tekevät enemmän yhteistöitä pienten sisällöntuottajien kanssa, koska he ovat huomanneet, että yleisön sitoutuneisuudella ja laadulla on enemmän merkitystä ja vaikutusta. Eli seuraajien määrällä ei ole enää väliä vaan tärkeintä on olla intohimoinen sekä tuottaa laadukasta sisältöä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka tuotoksena syntyi opas. Se toteutettiin Canva Pro-ohjelmalla. Oppaassa on panostettu visuaalisuuteen sekä helppolukuisuuteen. Sen onnistumista ja hyödyllisyyttä on mitattu lähettämällä opas kohderyhmään kuuluville. Opas sisältää kaikki perustiedot Instagramin videosisältömuodoista sekä ensiaskeleet sisällöntuottajan työhön, jonka vuoksi myös ei-kohderyhmään kuuluvat voivat hyödyntää opasta.