Ammattitaitoa edistävän harjoittelun opiskelijaohjaus : röntgenhoitajaopiskelijan näkökulma
Juntunen, Karita; Nokelainen, Krista (2022)
Juntunen, Karita
Nokelainen, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122497
Tiivistelmä
Ammattitaitoa edistävät harjoittelut kuuluvat röntgenhoitajan tutkinto-ohjelmaan. Ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti sekä käytännön työelämään että tietojen ja taitojen hyödyntämiseen työelämässä. Opiskelijaohjauksen myötä opiskelijan ammattitaito kasvaa. Opiskelijaohjaajan tehtäviin kuuluu muun muassa perehdytys, tavoitteiden läpi käyminen opiskelijan kanssa, ohjaus, palautteen antaminen sekä arvioinnit.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijaohjauksen kehittämiseen ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselylomakkeen avulla selvittää opiskelijaohjauksen tasoa ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa. Opinnäytetyön ensimmäinen tutkimusongelma oli: missä osa-alueissa röntgenhoitajaopiskelijat kokivat opiskelijaohjauksen olevan hyvää? Opinnäytetyön toinen tutkimusongelma oli: missä osa-alueissa röntgenhoitajaopiskelijat kokivat opiskelijaohjauksessa olevan kehitettävää?
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tampereen ammattikorkeakoulun toisen ja kolmannen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille lähetettiin sähköpostitse kyselylomake liittyen ammattitaitoa edistävän harjoittelun opiskelijaohjaukseen. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Kyselyyn vastaajia oli 24. Lähes kaikki vastaajat kokivat, että heidän osaamisen tasoaan huomioitiin yksilöllisesti ja heidän tavoitteensa otettiin huomioon ohjauksessa sekä arvioinnissa. Suurin osa myös koki saaneensa vastuuta harjoittelussa ja olevansa osa työyhteisöä. Melkein kaikkien vastaajien mielestä harjoittelupaikassa oli järjestetty perehdytys, mutta suurin osa koki sen puutteelliseksi. Suurin osa koki saaneensa palautetta säännöllisesti ja he olivat myös saaneet mahdollisuuden antaa itse palautetta. Moni vastaajista koki, että ohjaajat siirsivät ohjausvastuuta muille henkilöille ja opiskelijoita puhuteltiin ainoastaan opiskelijoina, ei heidän omalla nimellään. Jatkotutkimusehdotuksena on kyselyn uusiminen ja tuloksen vertaileminen alkuperäiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijaohjauksen kehittämiseen ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselylomakkeen avulla selvittää opiskelijaohjauksen tasoa ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa. Opinnäytetyön ensimmäinen tutkimusongelma oli: missä osa-alueissa röntgenhoitajaopiskelijat kokivat opiskelijaohjauksen olevan hyvää? Opinnäytetyön toinen tutkimusongelma oli: missä osa-alueissa röntgenhoitajaopiskelijat kokivat opiskelijaohjauksessa olevan kehitettävää?
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tampereen ammattikorkeakoulun toisen ja kolmannen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille lähetettiin sähköpostitse kyselylomake liittyen ammattitaitoa edistävän harjoittelun opiskelijaohjaukseen. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Kyselyyn vastaajia oli 24. Lähes kaikki vastaajat kokivat, että heidän osaamisen tasoaan huomioitiin yksilöllisesti ja heidän tavoitteensa otettiin huomioon ohjauksessa sekä arvioinnissa. Suurin osa myös koki saaneensa vastuuta harjoittelussa ja olevansa osa työyhteisöä. Melkein kaikkien vastaajien mielestä harjoittelupaikassa oli järjestetty perehdytys, mutta suurin osa koki sen puutteelliseksi. Suurin osa koki saaneensa palautetta säännöllisesti ja he olivat myös saaneet mahdollisuuden antaa itse palautetta. Moni vastaajista koki, että ohjaajat siirsivät ohjausvastuuta muille henkilöille ja opiskelijoita puhuteltiin ainoastaan opiskelijoina, ei heidän omalla nimellään. Jatkotutkimusehdotuksena on kyselyn uusiminen ja tuloksen vertaileminen alkuperäiseen.