Ravintola Kappelin sisäisen viestinnän kehittäminen
Leskinen, Julia (2022)
Leskinen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ravintola Kappelin sisäistä Workplace- ja Work
Chat-viestintää. Samalla saatiin selville Workplace- ja Work Chat -viestinnän nykytila. Toimeksiantajana toimi HOK-Elanto. Työn tarkoituksena oli löytää kehitysideoita, joilla voidaan kehittää
konkreettisesti ravintola Kappelin sisäistä Workplace- ja Work Chat -viestintää työntekijäystävällisemmäksi.
Sisäinen viestintä on organisaation sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Suurin vastuu sisäisestä
viestinnästä on esihenkilöillä, mutta myös työntekijöillä on mahdollisuus osallistua viestintään.
Sisäisessä viestinnässä viestit kannattaa kohdentaa oikealla kohderyhmälle, jotta tieto menee
oikeille ihmisille. Sisäisen viestinnän haasteeksi voidaan lukea huono tiedonkulku, jolloin tieto ei
kulkeudu oikea-aikaisesti ja se saattaa kulkea väärille ihmisille. Varsinkin muutosviestinnässä
oikean tiedon jakaminen on tärkeää luottamuksen kannalta. Laadukas sisäinen viestintä vaikuttaa työtehokkuuteen, koska työntekijät työskentelevät paremmin, kun heillä on tarvittava tieto
työskentelyyn.
Viestinnän välittäminen voidaan jakaa välillisiin ja välittömiin. Välillinen viestintä tarkoittaa viestimistä, jonkun välineen, kuten mobiilisovelluksen kautta. Välitön on taas kasvotusten käytävää
vuorovaikutusta. Sisäistä viestintää voidaan toteuttaa monella eri tavalla, ja niitä voivat olla esimerkiksi sähköpostin käyttäminen, palaverit sekä sosiaalinen intranet. Digitaalisten viestintävälineiden käyttäminen helpottaa viestintää, koska siihen ei vaadita paikkaa tai aikaa. Näin voidaan
viestiä suuremmalle joukolle samanaikaisesti.
Sisäisen viestinnän kehittämiseen voidaan käyttää erilaisia suunnittelumalleja. Niiden käyttäminen selkeyttää sisäisen viestinnän suunnittelemista. Sisäisen viestinnän toimintaa suositellaan
mitattavan, jotta nähdään, toimiiko viestintä käytännössä ja helpottaako se työntekijöiden työskentelemistä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelujen tarkoituksena oli löytää kehitysideoita ravintola Kappelin työntekijöiltä. Haastatteluissa osallistujat rajattiin niihin, joilla on käytössä
Workplace ja Work Chat. Haastattelut toteutettiin 6.9.-14.9.2022 ja niihin osallistui 10 työntekijää.
Haastatteluissa ilmeni hyviä kehityskohteita. Eniten kehitystä kaivattiin parempaan tiedonkulkuun operatiivisissa ja isoissa muutostilanteissa. Tiedotuksen halutaan olevan selkeämpää, ja
tärkeät tiedotteet voisivat olla paremmin löydettävissä. Näiden lisäksi positiivista palautteenantoa toivotaan lisättävän.
Chat-viestintää. Samalla saatiin selville Workplace- ja Work Chat -viestinnän nykytila. Toimeksiantajana toimi HOK-Elanto. Työn tarkoituksena oli löytää kehitysideoita, joilla voidaan kehittää
konkreettisesti ravintola Kappelin sisäistä Workplace- ja Work Chat -viestintää työntekijäystävällisemmäksi.
Sisäinen viestintä on organisaation sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Suurin vastuu sisäisestä
viestinnästä on esihenkilöillä, mutta myös työntekijöillä on mahdollisuus osallistua viestintään.
Sisäisessä viestinnässä viestit kannattaa kohdentaa oikealla kohderyhmälle, jotta tieto menee
oikeille ihmisille. Sisäisen viestinnän haasteeksi voidaan lukea huono tiedonkulku, jolloin tieto ei
kulkeudu oikea-aikaisesti ja se saattaa kulkea väärille ihmisille. Varsinkin muutosviestinnässä
oikean tiedon jakaminen on tärkeää luottamuksen kannalta. Laadukas sisäinen viestintä vaikuttaa työtehokkuuteen, koska työntekijät työskentelevät paremmin, kun heillä on tarvittava tieto
työskentelyyn.
Viestinnän välittäminen voidaan jakaa välillisiin ja välittömiin. Välillinen viestintä tarkoittaa viestimistä, jonkun välineen, kuten mobiilisovelluksen kautta. Välitön on taas kasvotusten käytävää
vuorovaikutusta. Sisäistä viestintää voidaan toteuttaa monella eri tavalla, ja niitä voivat olla esimerkiksi sähköpostin käyttäminen, palaverit sekä sosiaalinen intranet. Digitaalisten viestintävälineiden käyttäminen helpottaa viestintää, koska siihen ei vaadita paikkaa tai aikaa. Näin voidaan
viestiä suuremmalle joukolle samanaikaisesti.
Sisäisen viestinnän kehittämiseen voidaan käyttää erilaisia suunnittelumalleja. Niiden käyttäminen selkeyttää sisäisen viestinnän suunnittelemista. Sisäisen viestinnän toimintaa suositellaan
mitattavan, jotta nähdään, toimiiko viestintä käytännössä ja helpottaako se työntekijöiden työskentelemistä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelujen tarkoituksena oli löytää kehitysideoita ravintola Kappelin työntekijöiltä. Haastatteluissa osallistujat rajattiin niihin, joilla on käytössä
Workplace ja Work Chat. Haastattelut toteutettiin 6.9.-14.9.2022 ja niihin osallistui 10 työntekijää.
Haastatteluissa ilmeni hyviä kehityskohteita. Eniten kehitystä kaivattiin parempaan tiedonkulkuun operatiivisissa ja isoissa muutostilanteissa. Tiedotuksen halutaan olevan selkeämpää, ja
tärkeät tiedotteet voisivat olla paremmin löydettävissä. Näiden lisäksi positiivista palautteenantoa toivotaan lisättävän.