Vilka faktorer gör att unga konsumenter idkar webrooming och showrooming inom detaljhandeln?: med fokus på mode
Illman, Oskar (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522682
Tiivistelmä
”Webrooming” det vill säga att söka information på internet och sedan köpa produkten i en fysisk butik samt ”showrooming” alltså att söka information i en fysisk butik och sedan köpa produkten på nätet är två fenomen som de flesta konsumenter använder sig av idag inom detaljhandeln. I denna studie forskade jag vilka är de faktorer som leder till dessa fenomen. Syftet med studien var att skapa ny kunskap inom området, samt erbjuda företag ökad information om varför konsumenterna beter sig på ett visst sätt, så att de kan försöka leda kunderna till en önskad kanal. Studien fokuserade sig på mode och kläder. ”Webrooming” och ”Showrooming” undersöktes skilt och som metod användes fokusgruppintervjuer med unga mellan 20 och 30 år. Materialet analyserades med tematisk analys. Huvudfaktorer som kom fram gällande ”webrooming” var: lätt informationssökning på nätet, man får prova på produkten, man får produkten genast, problem med posten och undvikande av oönskad kundservice. Huvudfaktorer som kom fram gällande ”showrooming” var: bättre priser på nätet, större urval på nätet, bra kundservice i butiken och att man inte behövde produkten genast. Ett företag eller en företagare kan vara medveten om dessa faktorer och ta i bruk positivt upplevda faktorer i deras egen affärsverksamhet.