Lapsiin kohdistuva televisiomainonta
Lehtinen, Elina (2008)
Lehtinen, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810043432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810043432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on toimia oppaana ja tietopakettina lapsiin kohdistuvaan televisiomainontaan liittyen. Televisiolähetysten digitalisoinnin myötä kuluttajille tuleva kanavatarjonta lisääntyy koko ajan ja suurin osa uusista kanavista on mainosrahoitteisia. Lasten television katselu saattaa tämän myötä lisääntyä ja heidän nähtäväkseen tulee kaikenlaisia mainoksia. Työssä tutkittiin, miten televisiomainokset tavoittavat lapset niiden helpon seurattavuuden takia ja todettiin, että lasten on helppo samaistua mainosten henkilöihin ja hahmoihin. Tutkimuksessa kerrotaan, miten televisiossa pyritään rajaamaan kohderyhmät ja miten lapset ymmärtävät mainokset erillisiksi kokonaisuuksiksi itse ohjelmista. Työssä tutkittiin, miten lapsia käytetään mainoksissa esiintyjinä ja millaisina tytöt ja pojat esitetään mainoksissa. Toisaalta kaikki mainokset, joissa lapset esiintyvät, eivät ole suunnattu varsinaisesti lapsille, vaan he ovat vain osana mainoksen perhettä. Lisäksi selvitettiin, mitä eri lait kertovat lapsiin kohdistuvasta mainonnasta ja niissä esiintymisistä. Opinnäyteyöhön kerättiin erilaisia esimerkkimainoksia, jotka eivät välttämättä ole soveliaita lasten katsottavaksi, joko huonojen käytöstapojen, väkivallan tai muuten vaan sopimattomuuden takia. Lopussa käsiteltiin tapauksia, jotka on otettu markkinaoikeuden ratkaistaviksi. Viimeisessä kappaleessa on yhteenveto tutkimuksesta ja johtopäätökset. Tuloksina todettiin, että televisiossa on vähän väliä esitetty lapsille sopimattomia mainoksia, joihin viranomaiset ovat joutuneet puuttumaan. Näin ollen mainokset tulisi tarkastaa entistä paremmin. Lapset pitävät mainosten katsomisesta ja saavat erilaisia virikkeitä niistä eikä mainoksia sen takia tulisi kokonaan poistaa televisiosta.